Het aantal mensen dar gebruikmaakt van de Randstadraillijn tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal is afgelopen jaar gegroeid van 18.000 reizigers naar 23.000 reizigers. De altijd al drukkere ‘Zoetermeerse’ lijnen 3 en 4 vertonen een lichte passagiersstijging.
Opvallend is dat Randstadrail ook steeds vaker (+33 procent) in het weekend wordt gebruikt voor uitstapjes naar Rotterdam of Den Haag. De toename wordt mede veroorzaakt door de hogere frequentie van Randstadraillijn E -die onder meer stopt in Voorburg, Nootdorp en Pijnacker- sinds augustus dit jaar. De metro’s rijden nu om de tien minuten. Daarvoor was dat vier keer per uur.
Het Rotterdamse bedrijf RET, dat samen met de HTM Randstadrail exploiteert, verwacht dat het aantal reizigers vanaf volgende maand nog verder toeneemt naar 28.000 reizigers per dag. De door RET-personeel gereden E-lijn wordt dan doorgetrokken naar station Slinge op Rotterdam Zuid. Reizigers uit Den Haag Leidschenveen of Lansingerland hoeven dan niet meer op Centraal over te stappen om in het winkelhart van de havenstad te komen. Na de doortrekking wordt ook station Beurs (‘de Koopgoot’) aangedaan.
Station Bleizo
Ook bij de HTM klinken tevreden geluiden over Randstadrail. “De lijnen 3 en 4, de tramverbindingen die wij rijden, zijn eigenlijk als sinds de start in 2006 succesnummers. Op een doordeweekse dag haalt lijn 3 nu zo’n 55.000 reizigers en de lijn 4 circa 45.000 reizigers. Dat is een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar,” zegt HTM-woordvoerder Harald Hameleers.
Waarover wellicht wèl wordt gesomberd bij het Haagse openbaar vervoerbedrijf is het project ‘station Bleizo’. Dit nieuw te bouwen OV-knooppunt langs de A12 tussen Zoetermeer en Bleiswijk zou onder meer een halte van de dan verlengde Randstadrail 4 moeten worden. Hameleers: “Door de bezuinigingsdrift brandt het kaarsje hiervoor niet opvallend sterk. Aanvankelijk was het doel om in 2014 Bleizo gereed te hebben. Ons streven is nu 2015.”