De vervoerbedrijven HTM en RET zoeken naarstig naar oplossingen om te voorkomen dat RandstadRail stil komt te liggen. Daarover wordt waarschijnlijk maandag een beslissing genomen.
Over de extra ingezette, gratis bussen blijkt ondertussen niemand echt tevreden. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling van de NS zijn er bovendien al tientallen klachten binnengekomen over het openbaar vervoer in Zoetermeer. Dat zegt Maarten Batenburg van de Zoetermeerse afdeling van reizigersorganisatie Rover. “De meeste klachten gaan over de toegenomen reistijd en drukte in de bussen. Veel reizigers die voor een busabonnement hebben betaald willen ook een compensatie, aangezien de bussen nu gratis rijden. Een suggestie van ons is om de bussen die uit Noordhove en Oosterheem komen weer door te laten rijden naar de Mandelabrug. Toen RandstadRail niet meer reed, gingen deze bussen door naar Driemanspolder, zodat reizigers op het station op de trein konden stappen naar Den Haag. Met de nieuwe dienstregeling rijden deze bussen niet verder dan Centrum West. Nu moeten reizigers overstappen op Centrum West om de trein te nemen bij de Mandelabrug, of met een overvolle bus naar Den Haag gaan.”
Wethouder Pieter Smit (verkeer en vervoer) ‘betreurt het ten zeerste’ dat er nog steeds geen duidelijkheid is over de oorzaken van de ontsporingen op 29 november. Smit: “Ik vind een gebaar naar de reizigers op zijn plaats. Ik pleit er voor om het vervangend vervoer voorlopig gratis te laten blijven. Hiervoor hebben we een pleidooi gehouden bij Stadsgewest Haaglanden.”
Van Woensel wist niets over risico deel traject RandstadRail
De Haagse wethouder Pieter van Woensel -in het stadsgewest Haaglanden verantwoordelijk voor openbaar vervoer- wist tot afgelopen maandag niet dat RandstadRail-traject tussen Den Haag en Ternoot een risicovol stuk was.
Van Woensel hoorde een deel van die onthulling begin deze week en het hele verhaal pas woensdagmiddag tijdens een persconferentie over de ontsporingen van RandstadRail. Tussen Den Haag en Ternoot ontspoorde op 29 november een lightrail-voertuig. Vervoerder HTM was wel op de hoogte van het feit dat door een hoogteverschil tussen beide rails op dat traject er een risico was op ontsporingen bij lage snelheden. Van Woensel heeft direct laten uitzoeken of die informatie is doorgespeeld aan Haaglanden, de projectorganisatie RandstadRail en het Haagse gemeentelijk apparaat of daar mensen wisten van het risico, maar ook dat bleek niet het geval. De bestuurder heeft daar HTM op aangesproken. Hij vindt dat de organisatie deze informatie had moeten delen, verklaarde hij gisteren tijdens de vergadering van de Haagse gemeenteraad. De wethouder zei daar ook dat voordat RandstadRail weer gaat rijden er een ‘robuust’ testprogramma komt.
Haagse gemeenteraad
De kritiek in de Haagse gemeenteraad op wethouder Pieter van Woensel (VVD, verkeer) over zijn optreden in het dossier RandstadRail begint langzaam aan te zwellen. Eerder eisten alleen de oppositiepartijen CDA en D66 een onafhankelijk onderzoek naar de reden van de ontsporingen. Gisteren, tijdens een ingelast debat tijdens de gemeenteraadsvergadering maakten ook SP, GroenLinks en de Haagse Stadspartij hun zorgen duidelijk. Zo wilden bijvoorbeeld Heleen Weening van GroenLinks weten wanneer het vervangend vervoer goed wordt geregeld, vooral voor de bewoners van Loosduinen. En D66’er Jan Brink ziet het helemaal niet snel meer goed komen. Zeker ook omdat Van Woensel een persconferentie gaf over de ontsporingen terwijl er nog een onafhankelijk onderzoek loopt. Brink: “Het is een ratjetoe en het wordt steeds erger.” SP’er Tijmen Colijn wil dat de wethouder nu zo snel mogelijk alle informatie over RandstadRail naar de gemeenteraad stuurt. “Want ik wil bijvoorbeeld weten of er nog meer risicovolle plekken zijn.”
Volgens wethouder Van Woensel zijn er niet meer plekken die zijn te vergelijken met het kritieke traject Centraal – Ternoot.
Plaatje onder rails of hakken
Het wordt een spannend weekeinde voor de reizigers van RandstadRail en de exploitanten van de zwaar geplaagde openbaar-vervoerlijn van met name Den Haag – Zoetermeer vice versa. Wordt het binnen afzienbare termijn weer reizen met de voertuigen van RandstadRail of blijft het nog maanden bussen in vervangend vervoer?!
Alles hangt af van het rapport dat het externe onderzoeksbureau Delta Rail morgen of uiterlijk zaterdag laat vallen op het bureau van de HTM-directie, die samen met het Rotterdamse RET-vervoerbedrijf RandstadRail exploiteert. In dat rapport wordt beschreven wat er precies mis is met het stukje rails tussen Den Haag Centraal Station en halte Ternoot aan de Juliana van Stolberglaan op weg naar Zoetermeer. Als het mogelijk is om met tijdelijke noodgrepen het baanvak weer berijdbaar te maken, zal de HTM daar maandag in een directievergadering toe besluiten. Maar als er echt in het beton van het viaduct moet worden gehakt, gaat dat volgens algemeen directeur Ton Kaper van de HTM enige maanden duren. “Dan moet het werk worden aanbesteed, een aannemer gevonden.”
Over noodmaatregelen kan hij vooralsnog alleen speculeren. “Het gaat er bij het probleem om dat de ene railstaaf hoer ligt dan de ander in aanloop naar de boog, zoals wij een bocht noemen. Daar zijn met de gewone tramstellen van de HTM nooit problemen mee geweest, maar het de voertuigen van RandstadRail wisten we dat het een kritiek punt was. Misschien is het mogelijk een plaatje onder de ene staaf te leggen het in hoogte minder groot wordt, of dat de ene rail vervangen moet worden door een die van zichzelf hoger is.” Kaper blijft bij zijn eerdere uitspraak dat er geen onnodige risico’s zijn genomen door te gaan rijden. “Op papier was alles veilig. Alle instanties waren het daar over eens.”