De lift van Randstadrail-halte, op het perron aan de wijkkant, is al maanden kapot. Dit tot frustratie van bewoners die afhankelijk zijn van een rolstoel of scootmobiel. Zij kunnen nu niet van het ene perron naar het andere. “Mensen die bij ons naar de bingo komen, kunnen ons heel moeilijk bereiken,” stelt Ad Schalke, voorzitter van wijkvereniging Palenstein Samen. “Bovendien wonen hier in de wijk veel ouderen. Voor hen is het veel te ver om naar bijvoorbeeld het Stadshart te wandelen.” Schalke heeft al verschillende pogingen gedaan om de lift gerepareerd te krijgen. Tevergeefs. “Ik heb al twintig telefoontjes gepleegd. Maar de HTM laat ons in de kou staan.” De HTM heeft beterschap beloofd. Maandag moet de lift weer werken.
Aad Slingerland wacht al maanden op de reparatie van de lift bij Randstadrailhalte Palenstein. De defecte lift levert grote problemen op: wie afhankelijk is van een rolstoel of scootmobiel moet een hele omweg maken om toch op plaats van bestemming aan te komen.
“Een scootmobiel kan nog net de afstand naar het Stadshart overbruggen. maar wie bijvoorbeeld naar Leidschendam wil, moet eerst op de Randstadrail naar Seghwaert stappen,” legt Slingerland, die zelf last heeft van zijn knieën, uit. Het perron voor die richting is wel vanuit de wijk te bereiken. “In Seghwaert moet je hopen dat de liften het wel doen zodat je aan de andere kant komt van de rails. Vanaf daar kun je je weg vervolgen, langs de halte Palenstein, naar Leidschendam.”
Ook voor mensen zonder scootmobiel of rolstoel leveren de kapotte liften problemen op. Moeders moeten nu hun knderwagens de trappen op en af tillen. “Zelf ben ik hartpatiënt,” legt Ad Schalke uit. Hij is voorzitter van wijkvereniging Palenstein Samen, waar Slingerland de secretaris is. “Ik trek het niet om al die trappen op en af te lopen.”
De HTM, verantwoordelijk voor het onderhoud van de liften, verklaart dat de bewuste lift in Palenstein het slachtoffer is geworden van vandalisme. “De deuren zijn dusdanig ingetrapt dat het mechanisme niet meer werkt,” verklaart een woordvoerder.
Volgens hem is de lift nu 6,5 week kapot. Schalke en Slingerland bestrijden dat. “Die is al veel langer stuk, minstens vier maanden,” zegt de laatste stellig. “Maanden geleden heb ik via de alarmpaal al gevraagd hoe het nou zat met die lift. Toen was het antwoord dat er een nieuwe motor in geplaatst moet worden. Maar volgens mij is die in Japan of Australië gemaakt en is hij per slak onderweg naar Palenstein.”
Vertraging
Volgens de HTM-woordvoerder gaat het om de deuren en wordt de vertraging veroorzaakt door procedures. “De liften zijn eigendom van stadsgewest Haaglanden, wij zorgen voor het onderhoud. Wij mogen pas onderdelen vervangen na toestemming van het stadsgewest.”
Daar komt nog eens bij dat de HTM niet alle onderdelen voor de liften op voorraad heeft liggen. “Dat zou veel te duur zijn.” Goedkope troep, zoals Slingerland de liften omschrijft, is het niet. “Het ligt niet aan het materiaal, maar aan het vandalisme.” Dan maar de liften goed beveiligen? “Of je sluit de vandalen op, of je zet permanent een agent voor de deur.” Beide scenario’s zijn echter niet waarschijnlijk.
“Ze hadden nooit de loopbaan moeten weghalen,” verzucht Slingerland. “Liften zijn prima, maar dan moeten ze wel werken. Nu zijn de liften echt een ramp.” De HTM belooft de kapotte lift snel aan te pakken. “Maandag wordt hij gerepareerd,” stel de woordvoerder.