Naast het feit dat Dichtbij.nl je op de hoogte houdt van het meest lokale nieuws uit jouw regio kan het ook een platform zijn waar je je mening kan geven, een reactie plaats of een gebeurtenis wilt delen. Zo ook Dichtbij-lezeres en Zoetermeerder Ilona de Lange, die tijdens een rit met de randstadrail iets meemaakte, dat ze graag met iedereen wil delen en hoopt hiermee de juiste partijen wakker te schudden.
“Deze week op maandag 13 februari rond 17:15 uur, ben ik getuige geweest van een schandalige vertoning op het perron van de Randstadrail Zoetermeer. Een mevrouw in een elektrische rolstoel stapte uit bij eindstation Javalaan, maar kon het hoger gelegen perron niet verlaten omdat de lift defect was en er op dit perron geen hellingbanen zijn. De oplossing van de, overigens hulpvaardige, machinist was niet acceptabel: hij stelde voor om een paar sjouwers op te roepen. De dame in kwestie sloeg dit aanbod af omdat ze eerder in een dergelijke situatie is gevallen met letsel tot gevolg. De HTM klantenservice kon verder telefonisch geen oplossing geven. Omdat de liften op station Oosterheem eveneens kapot waren, stelde de mevrouw zelf voor om met het voertuig mee terug te reizen naar Seghwaert en daar op kosten van de HTM een taxi te nemen naar huis. Dit werd direct door de centrale afgedaan met: daar kunnen we helaas niet aan meewerken, mevrouw. Uiteindelijk is ze mee terug gegaan richting Seghwaert om daar op eigen kosten een taxi te bellen.
Zelf reis ik regelmatig met een kinderwagen en ben meerdere malen tegen dit probleem aangelopen. Ik heb dit vaker aangekaart bij zowel de HTM als de gemeente Zoetermeer. Beide partijen verwijzen ofwel naar elkaar, ofwel reageren helemaal niet. Maar het is toch ongelooflijk dat de Randstadrail, die volledig toegankelijk zou moeten zijn voor iedereen, dit in veel gevallen niet is? Want de liften zijn bijna vaker kapot dan in gebruik en er is bij veel perrons géén alternatief in de vorm van een hellingbaan. Zijn mindervaliden niet welkom in de Randstadrail? Je kunt er in ieder geval niet op vertrouwen als vervoersmiddel wanneer je een beperking hebt.
Daarom verzoek ik hierbij dringend de HTM én de gemeente Zoetermeer met spoed gezamenlijk tot een oplossing te komen. Ik stuur een cc van dit bericht naar Inspectie V en W, Streekblad Zoetermeer, Omroep West , AD editie haaglanden, Postiljon, VGN, NCTT en Leefbaar Zoetermeer, met de vraag om hier aandacht aan te besteden en/of toe te zien op een oplossing voor dit probleem”.