Zoetermeerlijn in herinnering

Wethouder Hans Haring gaat op woensdag 16 mei het historische informatiebord over de Zoetermeerlijn onthullen, evenals twee van de sloop geredde NS-stenen en de steptofoon die vroeger in het perron van station Voorweg was verwerkt.

De steptofoon bestaat uit negen tegels. Als men erop gaat staan hoort men carillonklanken. De onthulling is om 15:00 uur bij halte Centrum West, aan de kant van de Voorweg. In de centrale hal in het stadhuis, opent de wethouder vervolgens de expositie “De Sprinter in herinnering”. Dit met beeldmateriaal van het Historische Genootschap Oud Soetermeer (HGOS), en met film en een model spoortrein.

Veeertig jaar geleden, op 3 mei 1972, ging de eerste spade de grond in voor de aanleg van de Zoetermeer Stadslijn. De officiƫle opening volgde op 20 mei 1977. Daarmee had Zoetermeer in een keer de grootste stationsdichtheid van Nederland. Vanwege die dicht op elkaar liggende stations waren speciale treinstellen ontworpen die snel konden optrekken en afremmen: de Sprinters.

De lijn verbond Zoetermeer met Den Haag en de wijken onderling. Inmiddels is de Zoetermeerlijn geschiedenis geworden. In 2006 werd hij omgebouwd tot RandstadRail. De stations werden aangepast tot haltes en zo verloor Zoetermeer na 29 jaar het predicaat `de stad met de meeste stations van Nederland.

0 antwoorden op “Zoetermeerlijn in herinnering”

  1. hans spil2020-01-12 om 00:00Beantwoorden

    Vandaag kwam ik tijdens een wandeling langs de steptonoon. Het viel mij op dat er veel water stond in put met bellen. Van carillionklanken was dus geen sprake. Ik ben bang dat dit zorgvuldig historisch/cultureel ergoed in verval ik geraakt.
    Graag verneem ik van u of het achterstellig onderhoud uitgevoerd kan worden en de steptofoon weer functioneel gemaakt kan worden.

Reactie achterlaten