Elke dag staat Theo Boerkoel fluitend op in zijn woning in Almere. Zijn werk in Zoetermeer mag dan wel twee uur verderop liggen, toch neemt hij de reistijd voor lief. “Ik werk in Oosterheem bij PEB, een bedrijf dat compressors voor de olieindustrie levert. Inderdaad, een eindje van huis. Maar met de rechtstreekse verbinding naar Den Haag goed wel te doen.”
Alleen die terugweg. “Stipts om 17:00 ben ik uitgewerkt. Vanaf de Stephensonstraat nnaar de halte Willem Dreeslaan is het ongeveer 10 minuten lopen. Als ik daar aankom, rijdt de Randstadrail bijna altijd voor m’n neus weg. Balen natuurlijk, maar daar is niet zo veel aan te doen.”
Wat wel frustreert is dat steevast een paar minuten later een leeg Randstadrailvoertuig de halte voorbij rijdt. “Met zo’n gemeen opschrift, ‘Sorry, geen dienst’,” zget Boerkoel boos. “Terwijl er toch tien á vijftien reizigers op het perron staan te wachten. We zouden maar wat graag instappen. Maar ja, dat ding stopt niet.”
Daarmee is de ergenis voor Boerkoel nog niet over. “Al met na vijven is volgens de dienstregeling de spits kennelijk voorbij. Kwamen de voertuigen tot die tijd om de paar minuten, daarna stoppen ze nog maar eens in de tien minuten. Terwijl in de rest van Nederland de avondspits tot half zeven duurt. Waarom kan die frequentie niet omhoog?”
Maar ook ’s morgens is de reis niet altijd een pretje. “Zeker niet als het regent. Vanwege een verbouwing heeft het Centraal Station in Den Haag geen dak. Je staat tijdens het wachten op Randstadrail behoorlijk in de kou.
Leswagen
Bij vervoersmaatschappij HTM zijn ze verrast foor de kritiek van Boerkoel. “We hebben nog nooit gehoord dat de spits bij ons te vroeg stopt,” zegt een woordvoerder. “De dienstregeling loopt sinds decemver en lijkt op die van daarvoor. Wij zien ook nog geen reden deze te gaan aanpassen.” Wat betreft het lege voertuig denkt de woordvoerder dat het om een instructierit gaat. Helaas kunenn we dat niet aan de reizigers laten zien. Het opschrift ‘Leswagen’ ofzo is niet beschikbaar. Dat kan inderdaad voor frustratie zorgen.”
Ondanks de problemen met Randstadrail piekert Boerkoel er niet over om de auto te pakken. “Dan sta ik alleen maar in de file. Nee, er zit niks anders op dan maar gewoon met het openbaar vervoer te gaan.”