De HTM gaat de dienstverlening aan reizigers bij hevige sneeuwval en andere crises verbeteren. De vervoerder gaat bijvoorbeeld in gesprek met gemeenten om gebruik te mogen maken van hun servers of websites als de eigen site zwaar wordt belast door bezoekers.
De HTM gaat eveneens onderzoek doen naar de vergroting van de capaciteit van de eigen servers. Ook komt er een ‘crisis’-communicatieteam voor directe informatie aan de reizigers.
Verder moet de informatie op de panelen bij de haltes worden verbeterd en komt er een ‘sneeuwnet-routeschema’ op de website en bij de haltes.
Dat blijkt uit een brief van de Haagse wethouder Peter Smit -in het stadsgewest verantwoordelijk voor vervoer- over de gevolgen voor het openbaar vervoer na de hevige sneeuwval, midden januari.
Uit de brief van Smit blijkt dat dat na de winters van 2009-2010 en 2010-2011 al een aantal maatregelen is getroffen om het openbaar vervoer op gang te houden. Zo werden vier voertuigen omgebouwd tot pekeltrams en werden vijftien wissels van verwarming voorzien. Daarmee kan een noodnet in stand worden gehouden. Verwarming van meer dan vijftien wissels zou volgens de HTM niet nodig zijn. Dit omdat, schrijft Smit: “De winters in Den Haag, als gevolg van de ligging aan zee, doorgaans zachter zijn elders in Nederland”.
Over meer structurele aanpassingen gaan de HTM en Haaglanden nog in gesprek. Daarbij komt bijvoorbeeld aan de orde of er meer verwarmde wissels nodig zijn op strategische plekken om een ‘robuuster sneeuwnet’ te laten rijden.
Ook worden dan afspraken gemaakt over hoe snel de gewone dienstregeling weer kan worden uitgevoerd nadat het is gestopt met sneeuwen.
Smit schrijft in de brief dat er veel problemen waren in Zoetermeer. Haaglanden wil met de HTM bespreken of er beter en meer vervangend vervoer nodig is in die gemeente als er daar RandstadRail niet de gebruikelijke route kan rijden.