Stremmingen Stadslijn

In de ochtendspits van woensdag 4 oktober was de Zoetermeer Stadslijn beperkt tot de
Zoetermeerse lus. Na Voorweg reden de treinen leeg naar de Werkplaats bij Leidschendam om daar
te keren. Reizigers werden met (de ongetwijfeld schaarse) bussen vervoerd.

Dit alles had te maken met uitgelopen werkzaamheden bij Den Haag Centraal. Daar worden op dit
moment sporen vernieuwd. Ook het treinverkeer tussen Pijnacker en Den Haag was gestremd.

Een dag later, op donderdag 5 oktober, stond er in de ochtendspits een defecte trein op
spoor 1 van Centrum West. Blijkbaar heeft men nog geprobeerd de twee defecte Sprinters met een
twee andere Sprinters weg te slepen, aangezien de defecte trein bestond uit wel vier gekoppelde
Sprinters. Bij het koppelen is het defect schijnbaar overgeslagen naar de twee slepers.

Omdat de defecte trein het spoor uit Den Haag richting Zoetermeer blokkeerde, moest het overige
treinverkeer gebruik maken van het enig overgebleven spoor Zoetermeer – Den Haag (‘enkelspoor
rijden’). Aangezien de rijtijd Centrum West – Leidschendam Werkplaats (hier bevinden zich pas
weer de eerste wissels waar van spoor gewisseld kan worden) ongeveer 9 minuten is, en de
treinen zowel heen als terug over het ene spoor moesten rijden, kon slechts een 20-minutendienst
worden gereden. Daarbij kwam nog dat het rechtsom-spoor niet bereikbaar is vanaf het bewuste
spoor, zodat slechts linksom gereden kon worden. Dit is in de ochtendspits dus helaas de
verkeerde kant op.

NS zette enige bussen, die rechtstreeks naar Den Haag Centraal reden. Onder deze bussen was
onder andere een Interliner, wat een zeldzaam verschijnsel is op bus/treinstation Centrum
West. Gezien het lijnnummer 380 is het mogelijk dat deze Interliner omgeleid was van z’n
normale route Alphen – Den Haag.

De stremming duurde tot minstens 9:30.

Om het feest compleet te maken waren er ook die avond, en de volgende (vrijdag-)morgen
problemen. Dit keer was het te wijten aan de ‘bijzondere weeromstandigheid’: onweer. De
bliksem was ingeslagen in de verkeersleiding bij Den Haag Centraal. Van hieruit wordt al het
treinverkeer in de regio bediend. Gevolg was dat donderdagavond alles, inclusief de Stadslijn,
plat lag. Vrijdagochtend lag officieel alleen Den Haag – Rotterdam er nog uit, maar de
Stadslijn had nog wel ernstige vertragingen. De omroep was nog steeds defect, en de blauwe
informatiezuilen gaven ingesprek.

Reactie achterlaten