Meeschrijver FJAM van der Helm van Dichtbij kaartte onlangs aan dat de kaartjesautomaat in de RandstadRail tussen Den Haag en Zoetermeer het vaak niet doet. Reizigers die geen OV-chipkaart hebben moeten dan bij de conducteur veelal een veel duurder kaartje kopen. Volgens de HTM gaan de automaten vaak stuk door ‘vandalismegevoeligheid’.
“Helaas komt het voor dat een kaartverkoopautomaat in storing staat”, legt HTM-woordvoerder Marion de Vries uit. “Dat komt omdat de automaten vandalismegevoelig zijn. Als een automaat in storing is, zullen we het voertuig zo snel mogelijk vervangen zodat de kapotte automaat gerepareerd kan worden.Tevens hebben onze controleurs sleutels waarmee ze kleine vormen van vandalisme kunnen opheffen. Zoals het verwijderen van papier uit het betaalmechanisme.”
Uitstappen
Van der Helm vroeg zich ook af wat reizigers moeten doen als ze door deze omstandigheden geen kaartje kunnen kopen. Volgens de HTM kan er dan een bewijs bij de controleurs worden gekocht. “Bij een storing wordt er door onze controleurs coulance getoond”, legt De Vries uit. Er wordt overigens wel een proces verbaal opgesteld als de reiziger bij een controle niet in het bezit is van voldoende geld of een geldige OV-chipkaart. “Is er geen controleur in het voertuig aanwezig, dan moet een reiziger uitstappen en wachten op een volgend voertuig zodat hij hier een kaartje kan kopen. Of naar een dichtstbijzijnd verkooppunt lopen.”