Raad praat over geluidoverlast Randstadrail Oosterheem

CDA

De gemeenteraad heeft op maandag 10 juni jl. gesproken over het bestemmingsplan voor Oosterheem/Zegwaardseweg-Noord. Voor bewoners van het gebied is er één overheersend thema: de geluidsoverlast veroorzaakt door de binnenstormende Randstad Rail tram over het viaduct langs de Hugo de Grootstraat. Hoewel dit probleem niet kan worden opgelost in het Bestemmingsplan, heeft de Gemeenteraad toch erkend dat hier onmiddellijke actie ter verbetering vereist is. Op initiatief van het CDA is raadsbreed een motie aangenomen waarin het College wordt opgeroepen zo snel mogelijk in overleg te treden met de HTM om te kijken of er mogelijkheden zijn de snelheid van de RandstadRail op bepaalde delen van het traject te verlagen en daarmede de geluidsoverlast te beperken. Het gaat dan om een tijdelijke maatregel in afwachting van een structurele oplossing die dit jaar nog gevonden moet worden.

D66

Het spoorviaduct in de wijk Oosterheem veroorzaakt al jaren overlast bij de bewoners van de wijk. Het nieuwe bestemmingsplan Oosterheem biedt ook geen oplossing voor de geluidsoverlast. Bewoners van de Aarlanderveenstraat hebben bezwaar gemaakt tegen dit plan.

“Een bizarre situatie”, dat vindt D66 van de geluidsoverlast van Randstadrail in de wijk Oosterheem. “Bewoners klagen nu al vijf jaar vergeefs over het tramlawaai”, aldus raadslid Willem Bos. Volgens D66 is het de hoogste tijd om de geluidsoverlast van het tramviaduct aan te pakken.

De nieuwe bouwlocaties in Oosterheem liggen pal naast de woningen die nu al geluidsoverlast hebben. Deze bouwlocaties hebben ook een zogeheten hogere geluidswaarden. Hier mag dus meer geluid worden gemaakt. D66 vind dat het lawaai bij de bron moet worden aangepakt, dat past bij Duurzaam Zoetermeer.

Het College van B&W heeft nu toegezegd met een plan te komen hoe de geluidsoverlast concreet aangepakt zal worden.

Bewoners van de Aarlanderveenstraat hadden bezwaar gemaakt tegen het nieuwe bestemmingsplan Oosterheem omdat het geen oplossing biedt voor de geluidsoverlast die het spoorviaduct bij hun woningen al vele jaren veroorzaakt. Volgens het College van B&W ziet het bestemmingsplan echter uitsluitend toe op nieuwe bouwlocaties. D66 ziet echter wel degelijk een relatie tussen de geluidsoverlast bij de huidige woningen en het bestemmingsplan. ‘De nieuwe bouwlocaties liggen pal naast de woningen waar nu geluidsoverlast is”, aldus D66 raadslid Willem Bos, “dan moet je wel veel vingers in de oren stoppen om te zeggen dat de tramherrie er dan opeens niet meer is”.

Het College van B&W heeft besloten tot zogeheten hogere geluidswaarden voor de bouwlocaties. Bij deze locaties mag dan meer geluid worden gemaakt. “Het geluidsprobleem wordt dan gewoon op het bordje van de nieuwe inwoners geschoven”, legt Willem Bos uit, “in plaats van de overlast bij de tram zelf aan te pakken waar ook de huidige bewoners baat bij hebben.” En aanpak van lawaai bij de bron past volgens D66 bij Duurzaam Zoetermeer. Het College van B&W heeft nu toegezegd met een plan te komen hoe de geluidsoverlast concreet aangepakt zal worden.

0 antwoorden op “Raad praat over geluidoverlast Randstadrail Oosterheem”

  1. Velthuijs2015-07-24 om 00:00Beantwoorden

    Hallo, ik woon aan de Griekenlandlaan bij het viaduct van de RandstadRail.Sinds kort rijdt de HTM met dubbele voertuigen wat de geluidsoverlast aanzienlijk doet toenemen.De deur van het balkon kan je niet meer ooen hebben en al helemaal niet als de tv aanstaat.Dus niet alleen Oosterheem heeft last van de herrie.
    vr.gr.Tineke Velthuijs

Reactie achterlaten