Volgens Lijst Hilbrand Nawijn (LHN) moet er meer worden gedaan om de bezitting van de ZoRo-lijn te verbeteren. Dat stelt de politieke partij in schriftelijke vragen aan het college. De buslijn zou op het moment structureel te weinig reizigers trekken. Volgens LHN is de lage bezetting ‘verontrustend’ te noemen. ‘Zeker wanneer wordt bedacht dat er plannen zijn op termijn deze verbinding te intensiveren en wellicht zelfs met een rail verbinding uit te voeren.’ De ZoRo-bus is onderdeel van de RandstadRail en rijdt tussen de haltes Rodenrijs en Zoetermeer Centrum West. Hierdoor is er onder meer een snellere verbinding met de metro richting Rotterdam.
Artikel PvdA Lansingerland 9 september 2013
“De belangstelling voor de ZoRo-bus tussen Rotterdam en Zoetermeer neemt zienderogen af. De bus zit al enige tijd dagelijks lang niet vol. Dat stelt reizigersorganisatie Rover, die zich baseert op eigen ervaringen en die van andere reizigers”. Een alarmerend bericht uit het AD/Zoetermeerse Courant van afgelopen maandag. Wij hebben direct contact gezocht met Pedro Peters, algemeen directeur van de RET die ons berichtte dat: “ZoRo een typische forensen & studentenlijn is: drukke spitsen, gemiddeld. 4.000 reizigers per werkdag en 2.000 in het weekend”. Een bericht in overeenstemming met eerdere positieve berichten van RET zijde. Niets aan de hand dus!
Artikel Dichtbij.nl van 18 oktober
Volgens de gemeente Zoetermeer trekken de buslijnen 170 en 173 méér bezoekers sinds de opening van de ZoRo-busbaan. Dat zegt het college in antwoord op schriftelijke vragen van de Lijst Hilbrand Nawijn (LHN). De politieke partij gaf aan dat de bezetting van de ZoRo-lijn structureel laag is. Volgens cijfers van de RET blijkt echter dat de buslijn dagelijks juist 1.300 extra reizigers trekt.
Per werkdag reizen er nu gemiddeld zo’n 4.000 reizigers met ZoRo-lijn. Vóór de invoering van de lijn waren dat er 2.700. “Het huidige aantal reizigers is nu al bijna conform de verwachting die we pas na een aantal jaren zouden bereiken”, laat het college van Zoetermeer weten.
Dalreizigers
De gemeente geeft wél aan dat de hoge bezetting zich vooral concentreert op de spitsuren. De lijn wordt namelijk vooral door forenzen en scholieren gebruikt. “We hebben met de RET inmiddels van gedachten gewisseld over de mogelijkheden om de ZoRo-verbinding onder de aandacht te brengen van nieuwe (dal)reizigers.” Volgens de gemeente duurt het echter zo’n drie jaar voor openbaar vervoerverbindingen om ‘in te groeien’. De ZoRo-lijn rijdt sinds december 2012.
Om de bezetting te verbeteren zal er ten eerste iets gedaan moeten worden aan de reistijd en ten tweede aan de frequentie buiten de spits.
De reisplanner zal je voor een reis van Zoetermeer Centrum West naar bijv. Rotterdam centraal altijd met de randstadrail via Leidschenveen laten “omreizen”, omdat daarvan de reistijd korter is en buiten de spits ook nog eens de frequentie hoger is. Zolang een alternatieve route sneller is, en er geen garantie is op aansluiting in Rodenrijs, zal de ZoRo-bus niet veel meer reizigers trekken, ook niet als er een campagne komt om de ZoRo-bus onder de aandacht te brengen. De reistijd per ZoRo-bus is nu niet korter dan vroeger met lijn 204 (in de tijd van Connexxion) en vergt wel een overstap extra.
Dus eerst de verbinding verbeteren en dan promoten.
Helemaal eens met Gerrit:
Een reis vanaf centrum west naar Rotterdam centraal gaat via even snel of sneller. Je reist dan ook comfortabeler.
ZoRo stopt bij metrostation Berkel Rodenrijs. Je komt op dat punt in de spits dan vaak met veel moeite in metrolijn E. Laat staan als de metrolijn E weer eens vertraging heeft 🙁
Het is natuurlijk ook een waardeloze verbinding als je kijkt naar de dienstregeling. Als regelmatige reiziger ben ik er helemaal aan gewend om met de bus naar Rodenrijs net voor aankomst de metro te zien wegrijden. Of andersom richting Zoetermeer de bus zien wegrijden. Om gek van te worden. En het ergste is, dat het zo in de dienstregeling is geregeld en nieteens te verwijten valt aan vertraging ed..
Hetzelfde geldt overigens voor de overstap op leidschenveen van RR4 naar E en andersom. Altijd bijna de maximale 10min wachten..
Ik zou graag zien de de dienstregeling eens wat beter zou aansluiten op de metro, en dat het slakkegangetje wat de bus vaak rijdt op de speciale busbaan wat sneller wordt.