Dat stelt de Haagse wethouder Peter Smit (VVD), verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio. Hij sluit zich hiermee aan bij de Rotterdamse vervoerder RET, die vorige week al aangaf om de metrolijnen in de Maasstad zonder subsidie te willen laten rijden. Maar ook een kostendekkende tram, dat was een brug te ver, zo stelde de RET.
Smit denkt dat het in de Haagse regio wél kan. “Als de tram en Randstadrail zichzelf willen bedruipen, moeten er natuurlijk wel andere inkomsten komen. Ik denk dat een groei van het aantal reizigers hiervoor kan zorgen.” Smit is ervan overtuigd dat dat gaat lukken. “Nu de HTM en de Nederlandse Spoorwegen in de toekomst intensiever gaan samenwerken, zal de kwaliteit van het openbaar vervoer toenemen. Aansluitingen worden beter, zodat mensen minder lang onderweg zijn. Dat trekt ongetwijfeld meer reizigers.”
Om reizigers tegemoet te komen, heeft Smit besloten om geplande bezuinigingen niet ten koste te laten gaan van de huidige tramlijnen. “Ik ben met de HTM in gesprek om te kijken of op een andere manier bespaard kan worden. We denken dat het kan door de HTM efficiënter te laten werken. Met name op het gebied van onderhoud aan materieel valt er nog wel wat te winnen.”
De bezuinigingen die de HTM intern moet doorvoeren zijn een van de voorwaarden, waaronder de Haagse vervoerder ook de komende jaren de tram en Randstadrail mag blijven rijden. De gesprekken daarover verkeren volgens Smit in ‘een afrondende fase’. Dat zou betekenen dat de HTM zonder enige concurrente de felbegeerde railconcessie in de wacht sleept. Iets dat overigens al min of meer werd afgesproken toen de NS 49 procent van de aandelen van de Haagse vervoerder wist te bemachtigen.
Hoewel de HTM de afgelopen tijd regelmatig negatief in het nieuws kwam door tramontsporingen en wisselproblemen, heeft Smit ‘alle vertrouwen’ in de vervoerder. “Het zit nu soms even tegen, maar ik ben ervan overtuigd dat de problemen snel tot het verleden behoren.”
Reizigersorganisatie Rover reageert verheugd op het nieuws dat het eind van de bezuigingen in zicht is. “Ik ben blij dat te horen,” zegt voorzitter Marc Schram. “En het is een mooi streven om meer reizigers te trekken. Of het lukt is natuurlijk de vraag, maar laten we het positief benaderen.”