De nieuwe metropoolregio Rotterdam Den Haag krijgt alleen zeggenschap over verkeer en vervoer. Dat schrijven minister Plasterk en staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer. Het ontwerpbesluit voor de instelling van de bestuursvorm wordt aangepast.
In de Eerste en Tweede Kamer waren veel vragen over de rol die de metropoolregio in Zuid-Holland wilde spelen. Mansveld deelt die zorgen. “Het is gebleken dat er een breed gevoelen bestaat dat de invulling die de overheden aan de samenwerking te breed is”, schrijft ze aan de Kamer.
Zij wil dat de 24 gemeenten tussen Rotterdam en Den Haag samen een vervoerregio vormen. Andere taken als het stimuleren van de economie moeten bij de provincie blijven. De metropoolregio moet vanaf 1 januari de taken overnemen van het stadsgewest Haaglanden dat dan wordt opgeheven.
Mini-provincie
Het kabinet hoopt het besluit voor de vervoerregio nog in december door de Eerste Kamer te loodsen. De Raad van State is gevraagd om advies uit te brengen over het gewijzigde ontwerp. Het eerdere plan kreeg ook kritiek van commissaris van de koning Jaap Smit. Hij waarschuwde voor het ontstaan van een soort mini-provincie.
Het kabinet geeft in het antwoord aan dat er drie bestuurslagen moeten blijven. Dat zijn de Rijksoverheid, provincie en gemeenten. In Zuid-Holland komt daar nog een vervoerregio bij, omdat er veel openbaar vervoerverbindingen tussen steden zijn.
Het stadsgewest Haaglanden ging al over de dienstregeling van de HTM en die taak gaat over naar de metropoolregio. Het is bedoeling dat reizigers er niks van merken.