De tijdelijke intercitystatus heeft alles te maken met het nieuwe treinstation Bleizo, dat vanaf eind 2018 in gebruik wordt genomen. Het is de bedoeling dat de sprinter tussen Den Haag en Gouda hier gaat stoppen.
Dit betekent echter een belemmering voor de intercity vanuit Den Haag. Door de extra stop van de sprinter heeft de snelle trein geen mogelijkheid meer om in te halen. Volgens de gemeente heeft de staatssecretaris daarom besloten dat de intercity vanwege die extra wachttijd net zo goed kan stoppen op het Zoetermeerse station.
Oplossing
Achter de schermen wordt nu gewerkt aan een oplossing. De vraag is hoe treinen elkaar makkelijker in kunnen halen, óók als er sprake is van een enkel spoor zoals tussen Den Haag en Gouda. Als die oplossing er voor eind 2018 is, valt het excuus voor een intercitystop in Zoetermeer volledig weg en zou de stad het alsnog moeten doen met alleen een sprinter.
“Maar wij verwachten niet dat die techniek er binnen drie jaar is,” zegt wethouder Rosier (VVD, verkeer). “Daarom rekenen wij erop dat de intercity vanaf eind 2018 stopt in onze stad.”
Protest
Volgens de wethouder is het de bedoeling de komende jaren te bewijzen dat Zoetermeer als derde stad van Zuid-Holland wel degelijk een vaste intercitystop moet worden.
Zoetermeerse reizigers smachten al jaren naar een eigen intercitystation. Tien jaar geleden besloot de NS om alleen nog maar sprinters te laten stoppen op stations in de stad. Een storm van protest volgde en vooral vanuit de politiek en de reizigersorganisaties werd actie gevoerd om dit besluit terug te draaien. Volgens de NS is de stad met 6.000 reizigers per dag te klein voor een snelle treinverbinding.