Er komen twee nieuwe liften en vier nieuwe roltrappen op de Mandelabrug. De gemeente wil een half miljoen uittrekken om deze aanpassing te doen. “We hopen dat we hiermee de discussie over de liften kunnen wegnemen en een goede interwijkverbinding kunnen realiseren”, aldus wethouder Marc Rosier. De wethouder hoopt dat er bijvoorbeeld via de Metropoolregio nog een extra subsidie mogelijk is
De bereikbaarheid van de Mandelabrug is al regelmatig onderwerp van gesprek. De huidige liften zijn vaak stuk waardoor voor gehandicapten en mensen met kleine kinderen de brug een onbegaanbaar obstakel is. Omrijden via de Stationsstraat is dan nodig. Met de aanleg van twee liften op de plek van de derde roltrap aan de kopse kant hoopt de wethouder dit probleem te verhelpen. Daarnaast is vervanging van de roltrappen hard nodig. “De roltrappen zijn oud en echt aan vervanging toe”, zegt Rosier. Afgelopen zomer waren roltrappen lang buiten gebruik. Volgens de wethouder kwam dit doordat onderdelen voor de roltrappen moeilijk te verkrijgen zijn. Vervanging is dus hard nodig.
In de nieuwe liften komt een waarschuwingssysteem die meldt als de lift kapot is. Nu is de gemeente afhankelijk van meldingen die worden gedaan. De huidige liften blijven bestaan. De lift aan de Stadshart kant is van de HTM. In die lift komt geen waarschuwingssysteem. Hoewel er de komende tijd wordt gesproken over de entree van de stad vindt Rosier het tot nodig om nu de brug aan te pakken. “Vooralsnog blijft de brug bestaan al is het niet heilig. Maar de brug is een belangrijke interwijkverbinding met 6000 vervoersbewegingen per dag. Niks doen kan niet.”