Zoetermeer wil ook in late uurtjes bereikbaar zijn

Er moet vanuit Zoetermeer een stevige lobby komen voor beter openbaar vervoer in de late uurtjes. Maar liefst acht van de negen fracties ondertekenden een motie om dit al in 2018 in de dienstregeling op te nemen.

De bereikbaarheid van Zoetermeer in de late uurtjes is al veel langer onderwerp van geklaag. Zo rijdt de laatste Randstadrail om 00:30 uur vanuit Den Haag naar Zoetermeer en is het na enen niet meer mogelijk om met de bus van en naar Leiden en Rotterdam te reizen. En dat past niet bij een stad van de grootte van Zoetermeer, vinden acht van de negen politieke partijen in de gemeenteraad.

Nachtbrakers

De initiatiefnemers willen dat er al in 2018 beter nachtvervoer komt richting Rotterdam, Leiden en Den Haag. Over twee jaar vinden er namelijk weer veranderingen plaats in de dienstregeling. Om er zeker van te zijn dat de verzoeken vanuit de stad daadwerkelijk worden gehonoreerd willen de partijen, onder aanvoering van de VVD, dat er nog dit jaar de eerste gesprekken plaatsvinden met de verantwoordelijken. Voor de bus naar Rotterdam en de Randstadrail naar Den Haag is dat de Metropoolregio, voor de bus naar Leiden de provincie Zuid-Holland.

Volgens VVD-fractievoorzitter Jan Iedema is een betere verbinding met het openbaar vervoer van cruciaal belang. “Als wij echt wat willen als Zoetermeer moet de verbinding gewoon goed zijn”, meent hij. “En het gaat echt niet alleen om de nachtbrakers die om vier, vijf uur ’s nachts naar huis willen. Maar ook om mensen die uit eten zijn geweest en net na enen naar huis willen bijvoorbeeld. Daarnaast is het ook voor de vroege vogels een oplossing. Als je als Zoetermeerder vroeg vertrekt vanaf het vliegveld van Rotterdam word je feitelijk gedwongen om een taxi te nemen, omdat de bus dan nog niet gaat.”

Aanpassen

Volgens Iedema is de komst van nachtelijk openbaar vervoer een reële optie. “Waarom niet? Het spoor en de verbindingen liggen er al. Het is slechts een kwestie van de dienstregeling aanpassen.”

Zoetermeer is niet de enige gemeente die erop aandringt om het openbaar vervoer tot later te laten rijden. Zo wil Den Haag dat er ook ’s nachts trams blijven rijden van en naar Scheveningen. Ook Lansingerland heeft al bij de Metropoolregio verzocht om de mogelijkheden voor beter nachtvervoer te onderzoeken.

Reactie achterlaten