Op maandag 31 oktober sloegen Albert Abee, wethouder Lansingerland, Cees de Vries, regiodirecteur ProRail, Arthur Gleijm, directeur Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag, en Marc Rosier, wethouder Zoetermeer, de eerste paal voor het viaduct over de A12 voor de bouw van een nieuwe vervoersknoop nabij Zoetermeer en Lansingerland. Bij het viaduct (zuidzijde) komt een nieuw treinstation; op het viaduct een RandstadRail-halte.
Het viaduct verbindt vanaf eind 2018 alle vervoersmodaliteiten bij Zoetermeer en Lansingerland: trein, lightrail, bus, auto en fiets. Maar ook het landschap ten noorden en zuiden van de A12 wordt met een groene laan over het viaduct met elkaar verbonden.
Mijlpaal
Pieter van de Stadt, burgemeester Lansingerland: “Dit is een mijlpaal voor de gemeenten Zoetermeer en Lansingerland. Met de vervoersknoop wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de bereikbaarheid van beide gemeenten en krijgt de lokale economie een grote impuls.” Wethouder Albert Abee van Lansingerland vult aan: “Het geeft ook een impuls aan de ontwikkelingen langs de A12-corridor, waar we samen met alle partijen en onder leiding van het bedrijfsleven hard werken aan het benutten van de economische kansen.”
Marc Rosier, wethouder Zoetermeer: “Met de vervoersknoop wordt een eerste stap gezet in het verder uitbreiden van het succesvolle netwerk van RandstadRail. Het huidige aantal reizigers overtreft al ruimschoots de prognoses die we hadden voor 2020.”
Plannen
Ook na 2018 zijn investeringen nodig om het regionale OV-netwerk verder te vernieuwen. De plannen hiervoor zijn (en worden) vastgelegd in het Investeringsprogramma ‘Investeren in vernieuwen’ van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en uitgewerkt in (onder andere) de Netwerkvisie RandstadRail. “We hebben de ambitie om het lightrailnetwerk de komende periode nog verder uit te rollen tussen Rotterdam The Hague Airport, Zoetermeer en Leiden. Ook gaan we onderzoeken hoe we het NS-spoor beter kunnen benutten door ook hier fijnmazige lightrail-verbindingen overheen te laten rijden. Het huidig gebruik toont aan dat we met deze uitbreidingen in een groeiende behoefte aan openbaar vervoer en lightrail in het bijzonder voorzien”, aldus Marc Rosier.
Architectenweb.nl
Maandag is het officiële startsein gegeven voor de bouw van station Bleizo. De vervoersknoop op de grens van de gemeenten Zoetermeer en Lansingerland is geïntegreerd in een landschappelijke brug over de A12 en het spoor. Het station krijgt hierdoor een groene uitstraling.
Het ontwerp voor het station op het 190 meter lange en veertig meter brede viaduct is gemaakt door Team V Architectuur en Arcadis. In de ‘combibrug’ zijn een NS-station, de RandstadRail, bushaltes en fietsenstallingen geïntegreerd. Het brugdek fungeert als RandstadRail-halte en traverse voor fietsers over de A12 en het spoor.
Dankzij bomen, hagen en gras krijgt de overbrugging het karakter van een laan, de zogeheten Laan op Bleizo. De vriendelijke en natuurlijke uitstraling wordt versterkt door de met hout afgewerkte plafonds, de natuurstenen vloeren, het takkenmotief op de perronkappen en de borstwering van de brug.
Bij de inrichting van de vervoersknoop is ‘makkelijk en veilig je weg vinden naar de verschillende vervoersmiddelen en sneller reizen tussen Gouda, Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag’ een van de belangrijkste uitgangpunten. Zo ligt de NS-stationshal goed zichtbaar op een verhoogd plateau onder de brug, ten zuiden van de A12.
De bushaltes aan de noordzijde zijn eveneens overdekt door het brugdek. De RandstadRailhalte, de bushaltes en de perrons zijn met elkaar verbonden via brede trappen en glazen liften. Zevenhonderd parkeerplaatsen voor auto’s en fietsenstallingen aan beide zijden van het viaduct vergroten de overstapmogelijkheden.
Station Bleizo is de eerste stap in de ontwikkeling van een business- en leisurepark op de locatie. Om de toekomstige bereikbaarheid van het gebied te waarborgen is in het ontwerp ruimte ingebouwd voor uitbreiding van het aantal treinsporen en verbreding van de A12. Als de RandstadRail in de toekomst wordt doorgetrokken, kan het station inclusief fietspad worden verlengd.
Vanaf december 2018 kunnen reizigers gebruik maken van station Bleizo.