Het OV-knooppunt op de Mandelabrug in Zoetermeer is sinds kort beter bereikbaar door de plaatsing van nieuwe roltrappen aan beide zijden van de brug met in het midden ruime, glazen liften. Deze aanpassing maakt het NS treinstation en de halte van RandstadRail via de brug beter bereikbaar voor onder andere fietsers, mensen met een kinderwagen en mindervaliden. Ook is de toegang tussen de wijken Rokkeveen, Driemanspolder en het centrum van de stad verbeterd.
Projectleider en adviseur liften en roltrappen Marco van de Wetering van Movares: “Voorheen waren er aan beide zijden van de brug drie roltrappen. Ook was er aan iedere kant één lift, maar deze zijn slecht zichtbaar en niet in de looproute geplaatst waardoor er minder gebruik van werd gemaakt.” De oude roltrappen waren aan vervanging toe waardoor de mogelijkheid ontstond om de ‘stijgpunten’ opnieuw in te richten en vorm te geven.’
Verkeerstelling
“Om in kaart te brengen wat de mogelijkheden waren, hebben we als eerste een verkeerstelling gedaan. Daaruit bleek dat dagelijks ongeveer zesduizend reizigers de Mandelabrug passeren. Op basis van deze cijfers hebben we een berekeningen uitgevoerd waaruit bleek dat er kon worden volstaan met twee roltrappen aan iedere zijde, in plaats van de drie in de oude situatie. Op deze wijze ontstond de mogelijkheid om zonder vergaande bouwkundige aanpassingen ook liften in te passen.”
“We hebben bewust voor een groot formaat lift gekozen, omdat ook veel fietsers gebruikmaken van de brug. De nieuwe, grotere liften hebben een capaciteit van circa 25 personen. De ruimte biedt mogelijkheid om vier á vijf fietsers tegelijkertijd mee te nemen. Ook is het nu eenvoudiger om met een rolstoel, kinderwagen of scootmobiel naar boven te gaan dan in de oude situatie.”
Sociale veiligheid
De omgeving van de Mandelabrug heeft van oudsher een slecht imago. “We hebben dit verbeterd door in de liften veel glas toe te passen, zodat het ruimtelijk, transparant en schoon oogt. De roltrappen hebben melkwitte LED verlichting in de balustrades en ook de liftschacht, liftkooi en de glazen loopbrug zijn verlicht, wat ten goede komt aan de uitstraling en sociale veiligheid.”
“We zijn ongeveer 1,5 jaar geleden begonnen met de voorbereidingen van het ontwerp. Direct vanaf het begin waren onze architecten van StudioSK, de ontwerpstudio van Movares, bij het ontwerp betrokken. Daardoor is een mooi integraal totaalbeeld ontstaan, met oog voor detail.”
“Na een variantenstudie hebben we samen met Gemeente Zoetermeer het ontwerp definitief vastgesteld. Op basis van een bestek is het geheel in twee percelen aanbesteed. Het eerste perceel bevatte de bouwkundige werkzaamheden en de liften, het tweede de roltrappen.”
Knooppunt
De Mandelabrug ligt vlak naast de A12, waardoor het samen met het NS treinstation en de RandstadRailhalte dé toegang naar de stad is. Via dit knooppunt passeren dagelijks ruim 200.000 auto’s onze stad. Ondernemers en inwoners willen samen met de gemeente de kansen van dit gebied beter benutten. Zij werken samen aan vernieuwingen en creatieve projecten onder de naam StadsRevolutie.