Plan wethouder De Bruijn: ‘Spoorboekloos’ rijden op lijn 3

Wethouder Tom de Bruijn (Den Haag, D66, verkeer en vervoer) wil de vaste dienstregeling van lijn 3 afschaffen. Deze tram moet ‘spoorboekloos’ gaan rijden, met minimaal één tram per tien minuten.

Door het spoorboekloos rijden zou de frequentie van lijn 3 omhoog kunnen. En er is volgens De Bruijn nog een voordeel. Nu rijdt de tram door de week en op zaterdag overdag één keer per tien minuten en in de avond en op zondag één keer per kwartier. “Mensen gaan dan rekening houden met vertrektijden, ze zoeken op internet wanneer hun tram gaat. Als dit niet uitkomt, kiezen ze sneller voor de auto. Als trams vaker dan één keer per tien minuten komen, gaan mensen naar de halte in de wetenschap dat er snel een voertuig komt. Zo werkt het in de Londense en Parijse metro. Het is dan niet nodig om met dienstregelingen te rijden.”

Met deze ingreep wil de wethouder het openbaar vervoer (ov) aantrekkelijker maken en de capaciteit ervan vergroten. De wegen slibben dicht en de Haagse lucht is vervuild. Het stadsbestuur ziet dus graag dat mensen de auto laten staan en kiezen voor het ov. Maar tram en bus zijn niet altijd een fijn alternatief. Zeker tramlijn 3 niet. De Randstadrail tussen Loosduinen en Zoetermeer (via de binnenstad en het Centraal Station) is de drukste van alle HTM-lijnen. CDA-raadslid Michel Rogier typeerde het probleem eerder deze maand tijdens de politieke talkshow ‘De Slag om het IJspaleis’: “Een haring in een ton heeft meer ruimte dan een reiziger in lijn 3 om acht uur ’s morgens.”

De Bruijn ziet ook potentie op tram 1 (Scheveningen – Delft), tram 4 (De Uithof – Zoetermeer) en tram 9 (Scheveningen – Vrederust), eveneens drukke HTM-lijnen. Het spoorboekloos rijden voor Haagse trams is nog wel toekomstmuziek; een termijn voor de invoering kan de wethouder niet aangeven.

Rover: ‘Verander route tussen Conradkade en Lijnbaan’

Reizigersvereniging Rover vindt de drukte op lijn 3 (Loosduinen – Zoetermeer) zo nijpend dat er snel iets moet gebeuren. “Niet over tien jaar, maar nu,” aldus voorzitter Arnold van der Heijden. “Lijn 3 kan de vraag niet meer aan.” Hij stelt voor om de route tussen de Conradkade en de Lijnbaan te verschuiven.

“Op de Laan van Meerdervoort heeft lijn 3 veel last van auto’s. Vooral tussen de Conradkade en de Koningin Emmakade houdt dit vaak op. Eigenlijk is dit stuk weg te smal voor een tram,” stelt Van der Heijden. “Een oplossing is om lijn 3 vanaf de halte Conradkade aan te sluiten op de route van lijn 11, dus langs de Conradkade, de Electriciteitsfabriek en De Verademing. Via de Loosduinseweg komt lijn 3 dan weer op de gebruikelijke route op de Lijnbaan, bij het MCH Westeinde. Het voordeel van deze verandering is dat de tram sneller kan rijden en dat de frequentie dus ook omhoog kan. Dat is vooral op het Haagse gedeelte noodzakelijk. Naar Zoetermeer is het nog wel te overzien, maar in Den Haag zit lijn 3 altijd stampvol.”

Dat lijn 3 in Rovers voorstel bij de Conradkade een scherpe bocht moet maken over een monumentale brug, is volgens Van der Heijden geen punt. “De halte op de brug kan weg, want lijn 3 stopt dan bij de halte van lijn 11.” Dat de haltes op de Koningin Emmakade (Van Speijkstraat en Elandstraat) zouden vervallen, vindt Van der Heijden wél een probleem. “Daar zit ik mee in mijn maag. Ik wil de nadelige effecten hiervan goed onderzoeken. Ik geef toe: deze oplossing is niet het ei van Columbus, maar het levert wel een bijdrage aan een oplossing. Want zoals het nu is, kan het niet langer. Dit kun je de reizigers niet aandoen. Je zult nu maar op de Conradkade moeten instappen, dan heb je nooit een zitplaats.”

Reactie achterlaten