Het nieuwe station boven de A12, op de grens van Zoetermeer en Lansingerland, trekt al op werkdagen nu al tussen de 800 en 900 reizigers. En dat terwijl het station nog niet eens echt geopend is, alleen de sprinters van de NS stoppen er nog maar. Pas in mei, als het station volledig in gebruik wordt genomen en officieel geopend, stoppen ook bussen en voertuigen van RandstadRail bij Lansingerland-Zoetermeer. Dan verwacht de NS zo’n 2500 reizigers per dag te mogen verwelkomen.
En er is meer goed nieuws. Tot grote opluchting van bouwer Vobi Beton- en Waterbouw blijken de rubberblokken, waarop het station rust, nu in wel orde te zijn. Eind vorig jaar moest een groot deel van de blokken worden vervangen vanwege productiefouten.
Studie
De aannemer besloot begin dit jaar ook de resterende blokken te onderzoeken, om elke fout uit te sluiten. Een paar blokken zijn opgestuurd naar een laboratorium in Berlijn waar ze zwaar op de proef zijn gesteld. Uit dat onderzoek bleek dat de oplegblokken goed zijn. Wethouder Marc Rosier (verkeer) kan ondertussen ook melden dat de bouw van het nieuwe vervoersknooppunt (kosten 75 miljoen euro) hoogstwaarschijnlijk binnen het afgesproken budget kan worden afgerond. Zekerheid daarover kan hij echter nog niet geven. Het in stand houden van een looproute voor reizigers, terwijl de bouwwerkzaamheden doorgaan, kost namelijk meer geld dan gepland. Hierdoor raakt de pot ‘onvoorzien’ leger en leger. Rosier verwacht eigenlijk geen tegenvallers meer, schrijft hij aan de gemeenteraad in een memo waarin hij de laatste stand van zaken schetst.
Ander goed nieuws is dat het proefrijden met de RandstadRail op het nieuwe traject, vanaf Oosterheem tot het station, nog geen bijzonderheden heeft opgeleverd. Onlangs leverde de gemeente het traject op aan vervoerder HTM die lijn 4 doortrekt naar Lansingerland-Zoetermeer.
Studenten
Ondertussen werkt de bouwer nog volop aan het afbouwen van het station. Zo werden afgelopen weken de laatste randelementen geplaatst; de sierlijke takkenstructuren die het bovenperron omlijsten. Deze blikvangers zijn uitgevoerd in speciaal verstevigd beton. De parkeerplaats aan de noordzijde is al klaar, die aan de zuidzijde bijna. Alle fietsenstallingen zijn naar verwachting in april beschikbaar.
“De looproute tussen de noord- en zuidzijde bestaat nu uit van die plastic loopplaten want die moet nog worden bestraat. Maar deze wordt al druk belopen”, zegt een tevreden projectleider Dennis Dierikx. “Vergis je niet. De campus op het Dutch Innovation Park is opeens via trein bereikbaar voor de studenten van de Haagse Hogeschool die daar is gevestigd. De studenten weten de nieuwe route al goed te vinden. Ook hoor ik dat mensen van ProRail vaker de trein pakken voor een afspraak bij Siemens, waarmee ProRail veel zaken doet. Momenteel wordt druk gebouwd aan twee bruggen. Een voor de ZoRo-busbaan en een richting de campus. Beide zijn voor de opening van het station in mei klaar”, zegt Dierikx.