Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gebruikte vrijdag als eerste de Randstadrail om naar het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer te komen. Vanaf maandag 19 mei is deze halte in gebruik. Op het perron verwelkomden burgemeesters Pieter van de Stadt (Lansingerland) en Charlie Aptroot (Zoetermeer) de bewindsvrouw van Infrastructuur en Waterstaat, die het station met de op een na langste stationsnaam opende.
Al voor de officiële opening blijkt het station een succes. De NS nam het station op de lijn Gouda-Den Haag in december in gebruik. “Dagelijks zijn gemiddeld 900 in- en uitstappers. We verwachten binnen een jaar een verdubbeling,” zei wethouder Marc Rosier (Metropoolregio Rotterdam Den Haag Zoetermeer), dat 66% van het 75 miljoen kostende station heeft bijgedragen. Beide gemeenten droegen 20% bij en het ministerie 14%. Aptroot drong er bij de staatssecretaris op aan om de Randstadrail meteen door te trekken naar Rotterdam. “Het geld heeft u, want het ministerie heeft een overschot van 400 miljoen. Wij hebben voor dat stukje van 8 kilometer 200 miljoen nodig. Zoetermeer gaat 16.000 huizen bouwen en dan stijgt het inwonertal van 125.000 naar 150.000. Die mensen moeten over goed vervoer kunnen beschikken.” Wethouder Albert Abee wilde ook wel een deel van de miljoenen voor zijn Lansingerland. “Dit had ik van bestuurders kunnen verwachten,” glimlachte Van Veldhoven. Dat overschot is bestemd voor projecten die zijn uitgesteld. “Bouwt u eerst maar die 16.000 huizen. Als de reizigers komen, praten we verder. Overigens is het nieuwe station een pareltje. Bovendien verfraaid met een kunstwerk boven de A12. Het is een goede overstapmogelijkheid voor automobilisten en het heeft een spilfunctie voor de regio Rotterdam Den Haag Zoetermeer.” Dat vond ook Willem Benschop van de reizigersorganisatie Rover. “Het resultaat mag er zijn. Randstadrail liep dood in een wijk en is nu doorgetrokken naar dit prachtige station, de mooiste plank in de wei.” Er zijn 750 gratis parkeerplekken, plek voor 800 fietsen, dat kan worden uitgebreid naar 2.000. Het station is toekomstbestendig, kan worden doorgetrokken naar Rotterdam en het traject Den Haag-Gouda kan van twee naar vier sporen worden uitgebreid. Op het viaduct staan 150 bomen, veel beplanting en gras, waarmee een laan is gecreëerd.
Stientje van Veldhoven onthulde op het voorplein een doek: station Lansingerland-Zoetermeer groeit en verbindt, waarna zij met de burgemeesters en mensen van NS, Pro Rail, HTM, RET, Rover en Metropool Rotterdam Den Haag Zoetermeer proostte op het station.