In deze rubriek schrijft Axel Veldhuijzen, chef van AD Haagsche Courant, een commentaar op het actuele nieuws. Deze week over de opening van het nieuwe treinstation Lansingerland-Zoetermeer.
Aan de rand van Zoetermeer is vrijdag een nieuw station officieel geopend. Het is een even mooi als maf station. Wie stapt er hier nu in the middle of nowhere in of uit een trein? Vanaf de ingebruikname in december zijn dat er dus al meer dan waar iedereen op durfde te hopen.
Het station aan de rand van het Groene Hart voldoet duidelijk aan een behoefte. En dat is eigenlijk ook best logisch. Vanaf dit station ben je met de trein in 10 minuten in Gouda, in 18 minuten op Den Haag Centraal en in precies een halfuur in hartje Utrecht.
Station Lansingerland-Zoetermeer heeft Gouda en Utrecht dichter bij Zoetermeer gebracht. Het is nu opeens goed mogelijk om in Zoetermeer Oosterheem te wonen en in Utrecht of Gouda te werken. Het station creëert ook echt een alternatief voor de auto. Je kan nu snel en milieuvriendelijk naar Den Haag en Utrecht.
Maar het station is nog niet echt af. Randstadraillijn 4 eindigt hier nu. Die lijn rijdt al wel helemaal door tot de Uithof in Den Haag Zuidwest. Alles wijst er op dat deze lijn vroeger of later ook wordt doorgetrokken naar Rotterdam. Dan zal dit station pas echt een kruispunt van verbindingen zijn.
Investeren
Wie hier dan in de buurt woont, weet dat hij in een halfuur in het centrum van Den Haag, Utrecht of Rotterdam kan zijn. Toch wijst nú nog niets er op dat dit winderige stuk grond eigenlijk de best bereikbare plek van de hele regio is. Dit station is nu nog vooral een belofte voor de toekomst. Maar wie zijn fantasie een beetje gebruikt en bedenkt hoe het er hier over twintig jaar uitziet, zal beseffen dat het een hele goede beslissing is geweest om nu hier in te investeren.
Dit soort investeringen moet de komende jaren vaker gedaan worden om een verkeersinfarct te voorkomen. Een doorgaande lijn van Scheveningen naar Rotterdam en een nog betere ontsluiting van Den Haag Zuidwest zijn dan cruciaal.