De aannemer van het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer laat nog een keer onderzoek doen naar de rubberen blokken onder het brugdek boven de A12. Eind vorig jaar is al een deel van de blokken vervangen wegens productiefouten.
De blokken die nu worden onderzocht komen van dezelfde leverancier als de blokken waarbij vorig jaar een productiefout werd ontdekt. De blokken bestaan uit lagen rubber en staal die als een buffer dienen tussen de betonnen staanders en de daarop liggende betonnen dekdelen. Ze maken het uitzetten en krimpen van de liggers mogelijk. Door de fout kon er water in de blokken komen waardoor de stalen delen mogelijk gaan roesten. De foute blokken lagen onder de liggers over het spoor. De liggers boven de A12 zouden wél op goede blokken rusten.
Alle honderd blokken boven het spoor zijn inmiddels vervangen. Die operatie lijkt geslaagd, meldt projectleider Dennis Dierikx. De hele operatie was voor rekening van de bouwer.
De verwijderde blokken zijn onderzocht en bleken inderdaad niet geschikt. Boven de A12 liggen ruim zestig oplegblokken van een ander type, maar van dezelfde leverancier. Dierikx: “Hoewel bij eerdere inspecties geen fouten zijn ontdekt, hebben we die nóg een keer laten bekijken door een onafhankelijk deskundige. Ook die zag geen vreemde afwijking.”
Overlast
De aannemer wil voor alle zekerheid nogmaals drie willekeurige blokken onderzoeken, vertelt Dierikx. “Uit voorzorg. Stel dat er toch een productiefout in zit, dan moet over een paar jaar de Randstadrail worden stilgelegd om de blokken te vervangen. Dat is overlast voor de reizigers en duur voor de bouwer die het moet oplossen. Hij neemt het zekere voor het onzekere.”
Deze keer hoeft niet gevijzeld te worden, ook hoeft de snelweg niet dicht. “We hebben ruimte genoeg om te werken. We bikken een stuk beton weg zodat we een blok eruit kunnen halen. Daarna plaatsen we een nieuw blok met een kleine krik die wordt mee gegoten in het nieuwe beton.”
Het nieuwe station gaat in mei officieel open. Sinds 9 december stoppen treinen op het station. Begin maart test vervoerder HTM of de rails en de veiligheidssystemen van de Randstadrail geschikt zijn.