‘Dergelijk ragfijn beton, dat zie je niet vaak. Het station is mooi qua architectuur en techniek met een impact in de ontsluiting van de Randstad. Dit is de volgende stap in betontechniek’, schrijft de jury over het stationsgebouw dat in mei werd geopend door minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.
Het opvallende ontwerp met de betonnen takkenwand is van architecten Beate Vlaanderen van Arcadis en Jeroen van Schooten van Team V Architectuur. De kunstige takkenstructuren zijn gemaakt van een innovatief soort versterkt beton omdat er niet één stukje beton mag afbreken; dan zou het immers op het voortrazende verkeer op de A12 of een aanstormende trein vallen.
Automatisch rijdende shuttlebus
Het Zoetermeerse station dingt mee in de categorie Civiele Bouwwerken, de categorie projecten die te maken hebben met mobiliteit. Een jury bepaalt welke van de ingediende projecten genomineerd worden voor de prijs en welk project wint.
Het station staat op de gemeentegrens van Zoetermeer en Lansingerland en is een knooppunt voor bus, Randstadrail en trein. Het station ligt op en onder een brugdek van zo’n 190 meter lang en 44 meter breed boven spoor en snelweg. De bouw van het knooppunt kostte 75 miljoen euro en aannemer VOBI begon in 2016 met de bouw. In de toekomst komt er waarschijnlijk ook een automatisch rijdende shuttlebus tussen het Dutch Innovation Park en het station.
De uitreiking van de Betonprijs vindt plaats op 14 november in Rotterdam.