Op 15 december dit jaar zal de dienstregeling voor 2004 ingaan. De instantie die over de tram-
en busdienstregeling in deze regio gaat, stadsgewest Haaglanden, heeft enkele voorstellen
gedaan. Betreffende Zoetermeer zijn dat de volgende:
Lijn 42 Den Haag Centraal – Leidschenveen – Zoetermeer Centrum West – Driemanspolder
wordt opgeheven op het deel Leidschenveen – Zoetermeer. Tussen Den Haag en Leidschenveen zal de
frequentie worden verhoogd van 4x/uur naar 6x/uur. De verbinding tussen Leidschenveen en
Zoetermeer wordt overgenomen door lijn 47. De route tussen Centrum West en Driemanspolder komt
te vervallen.
Lijn 47 Leidschenhage – Leidschenveen zal worden verlengd naar Zoetermeer Centrum West,
en neemt hierdoor de verbinding tussen Leidschenveen en Zoetermeer over van lijn 42. De
frequentie op de hele lijn gaat terug van 4x/uur naar 2x/uur. De lijn blijft gereden worden door
taxibusjes.
Lijn 76 Centrum West – Oosterheem zal in Oosterheem worden verlengd zodra dit
noodzakelijk en mogelijk is. De dienstregeling biedt hiervoor reeds de mogelijkheid door de
lange keertijd.
In Den Haag worden voorbereidingen getroffen voor de komst van RandstadRail. De werkzaamheden
beginnen met het verwijderen van de tramkeerlus op de Anna van Buerengarage naast Den Haag
Centraal. Mede hierdoor zullen er aanzienlijke wijzigen optreden in het tramnet. Lijn 3 zal
over de Waldeck Pyrmontkade en door de Grote Markt gaan rijden, zoals RandstadRail zal gaan
doen. De tramtunnel waarvan de Zoetermeerse RandstadRail-lijnen gebruik zullen maken, wordt
volgens de plannen in oktober 2004 in gebruik genomen.
Reacties kunnen tot 16 mei 2003 worden verzonden naar: Stadsgewest Haaglanden,
Ontwikkelingsbureau Openbaar Vervoer, Postbus 66, 2501 CB, Den Haag, onder vermelding van
‘inspraakreactie dienstregeling 2004’.
Het complete
Haaglanden-document is te downloaden in PDF-formaat (1,64 mb).