Toekomstige gebruikers van RandstadRail mogen meebeslissen over welke fabrikant de vijftig
lightrail-voertuigen mag gaan leveren. De aanbesteding voor de voertuigen is inmiddels gestart.
In april volgend jaar moet bekend zijn welke fabrikant het geworden is. Een aantal kenmerken
van het materieel, zoals de kop van het voertuig en het design van het interieur, moeten dan
nog worden bepaald.
Volgens Bruno Bruins, portefeuillehouder verkeer en vervoer van het Stadsgewest Haagladen, is
het logisch dat toekomstige reizigers mogen meebeslissen. “Als je zelf een nieuwe fiets of auto
koopt, wil je ook weten of hij lekker zit. RandstadRail wordt straks van iedereen en dan is het
belangrijk om de toekomstige gebruikers mee te laten denken over de uitvoering van de
voertuigen.”
Inwoners van gemeenten langs de toekomstige RandstadRail-lijnen krijgen vanaf medio april 2004
om de verschillende varianten te bekijken op een centrale plek in hun gemeente. Dit zal onder
andere gebeuren door een mock-up (levensgroot model). Middels een enquete-formulier kan dan een
voorkeur worden uitgesproken. Ook op de Randstadrail.nl gestemd worden. Het Stadsgewest Haaglanden bepaalt
uiteindelijk welke uitvoering van het voertuig gekozen wordt.
Bron: De Postilion van 23 oktober 2003
Bericht toegevoegd op 23 november 2003
Aanbesteding lightrailvoertuigen in te zien
RandstadRail gaat op de Zoetermeerlijn rijden met speciale voertuigen, lightrail geheten. Om
RandstadRail volgens planning (medio 2006) te kunnen laten rijden, nadert het moment dat de
ruim vijftig voertuigen moeten worden besteld. Dat het bij die bestelling gaat om een enorm
geldbedrag, zal iedereen duidelijk zijn. Dat je daarbij dan niet over één nacht ijs gaat, ook.
Daarom heeft de HTM, die in opdracht van het stadsgewest Haaglanden de inkoop van het materieel
voor zijn rekening neemt, een lijvig -en veelal zeer technisch- aanbestedingsdocument
opgesteld. Dit document en een bijbehorende notitie van het Stadsgewest Haaglanden zijn tijdens
de normale openingstijden in te zien bij de afdeling Publiekszaken in de centrale hal van het
Stadhuis.
De aanbesteding volgens de Europese aanbestedingsregels is op 1 juli 2003 van start gegaan. In
de selectiefase hebben zich vier fabrikanten gekwalificeerd voor de volgende fase in de
procedure. In die volgende fase gaan de fabrikanten op basis van een bestek offertes indienen.
De definitieve offertes moeten op 24 december binnen zijn, waarna de offertes worden
beoordeeld. Op 1 april 2004 volgt dan de uiteindelijke ‘gunning’, de definitieve keuze van de
leverancier dus. Waarmee RandstadRail weer een stap dichterbij is gekomen. Dat is tevens het
moment dat u over de uitvoering van de lightrail-voertuigen kunt meedenken. Vanaf medio april
2004 krijgt u namelijk de gelegenheid om uw voorkeur uit te spreken voor de verschillende
varianten voor de kop van het voertuig, de stoelen en het design van het interieur. Dit kan
onder meer aan de hand van modellen.
Voor nadere informatie over de aanbestedingsprocedure van het stadsgewest Haaglanden en het
aanbestedingsdocument van de HTM kunt u -bij voorkeur schriftelijk- contact opnemen met de heer
S. Renzema van het Stadsgewest Haaglanden, Postbus 66, 2501 CB Den Haag, e-mail
rens@haalditweg.haaglanden.nl, tel. 070-3129100.
Persbericht Persbericht gemeente Zoetermeer
14 november 2003
Aanvulling
Een delegatie van bestuurders uit Den Haag en Zoetermeer heeft bezoeken gebracht aan Amsterdam,
Kassel (Duitsland) en Montpellier (Frankrijk) om daar de OV-systemen en het materieel te
bekijken (respectievelijk de Combino van Siemens, of een tram van Alstom en Bombardier).
Persbericht en aanvulling toegevoegd op 25 november 2003
De eisen in het aanbestedingsdocument
Zoals bekend is de procedure gestart voor de aanbesteding van de RandstadRail-stellen. Deze
procedure wordt door HTM uitgevoerd in opdracht van projectbureau RandstadRail. Zo’n Europese
procedure is openbaar, dus toog ik naar het stadhuis om het lijvige document in te zien. Het
betreft hier trouwens alleen de lagevloerstellen. De hogevloersstellen voor de metrolijn
Rotterdam – Den Haag worden besteld door de het Rotterdamse vervoerbedrijf RET, welke met
metro’s gelijk aan de huidige wil gaan rijden.
Bij de levering behoort ook:
- Instructie personeel (15 mensen) in de Nederlandse taal
- 10 jaar onderhoud (onderdelen, instandhouding)
Elke tramfabrikant kan nu een bod doen dat op een aantal punten wordt beoordeeld. De Haagsche
Courant had het laatste over Siemens (Combino), Alstom (zoals in Kassel) en Bombardier (zoals
in Montpellier). Het contract wordt op 1 april 2004 getekend.
- Besteld zijn: 51 sneltrams, met een optie voor nog eens 22 stellen.
- 90 – 110 zitplaatsen, 150 staanplaatsen.
- 600 / 1500 voltbedrijf.
- Levensduur 30 jaar, 100.000 km/jaar.
- Twee-richtingsmaterieel.
- Lengte 37,5 meter.
- Breedte 2,65 meter.
- Hoogte 3,80 meter.
- Maximum snelheid 80 km/h (bij vlak spoor en 10 m/s tegenwind), 100 km/h optie.
- Minimaal 70% lagevloer, liefst zo veel mogelijk.
- Perrons 300+ Bovenkant Spoorstaaf.
- Spleetbreedte maximaal 60 mm.
- Hoogteverschil tram-perron maximaal 20 mm (desnoods verstelbare vering ivm slijtage
wielbanden en belading voertuig).
- Vijf deuren per zijde.
- Deurhoogte 2100 mm, deurbreedte 1350 mm.
- Materieel dient voorbereid te zijn op aanbrengen koppelingen.
- Eerste zes voertuigen dienen wel al koppeling te hebben (!).
- Inschuifbaar achter beplating ivm esthetica en verkeersveiligheid.
- Koppeling elektrisch verwarmbaar ivm bevriezing.
- Koppelboom te allen tijde mogelijk.
- In dienst koppelbaar tot twee stellen, buiten personendienst tot maximaal vier.
- Een tram moet ander stel kunnen slepen op een helling van 6% (Tramtunnel Grote Markt).
- Stahooge in tram: 2400 mm.
- Loopgang tussen stoelen 700 mm.
- Helling in tram max 4%.
- Twee opstelplaatsen voor rolstoelers (vastzetvoorzieningen), ook geschikt en toegestaan
voor fietsers.
- Indien maximale spleetbreedte bij perron niet haalbaar is, uitklapbaar platform bij deur.
- Ruiten kras- en slagvast.
- Verlichtingsniveau 120 lux. Tijdens uitval hoogspanning moet minimaal 50% blijven branden.
- Klimaatbeheersing moet bij 35 graden celsius buiten, de binnentemperatuur drie graden
lager krijgen.
- Bij -20 buiten, dient in de tram minimaal 16 graden haalbaar zijn, uitgaande van 600
meter halteafstand en telkens 20 seconden haltering met alle deuren open.
- Beplating interieur bestand tegen trap van 1000 N (100 kg).
- Plafondkasten licht getextueerd om hinderlijke reflecties te voorkomen.
- Slechts beperkt bagagerekken. Bij voorkeur niet aan plafond.
- Brandmelders.
- Stoelbreedte 450 mm.
- Onderlinge stand gang-raamplaats 30 mm.
- Steek (afstand stoelen tot voorganger) 750 mm; indien “dos-à-dos” 1100 mm.
- Eventuele klapzitjes voorzien van bekleding.
- Heupsteunen ivm armleuning.
- 50% van de stoelen rijdt vooruit, 50% achteruit.
- Stoelen zwevend aan muur, dus zonder poten op de vloer.
- Het aanbestedingsdocument maakt melding dat deze maten ruimer zijn dan in het huidige
trammaterieel van de HTM, de GTL8. - max snelheid 80 km/h, optie op 100 km/h.
- Maximale aanzet 1,3 m/s2 (tussen 0 – 50 km/h).
- Normale remming -1,3 m/s2.
- Nood remming -4,2 m/s2 (tussen 50 – 0 km/h).
- Nood remming -3,0 m/s2 (tussen 80 – 0 km/h).
- De remmingsschok in het begin van de normale bedrijfsrem dient minder te zijn dan -1 m/s3.
- Anti-blokkeersysteem.
- Zandstrooiers toegestaan.
- Draaistellen met baanschuiver.
- Minimale boogstraal in commercieel bedrijf 25 meter, bij werkplaats 23 meter bij 10 km/h.
- Railremmen dienen door 24-volts boordnet gevoed te worden, om uitval tijdens
hoogspanningsstoring (600 volt) te voorkomen.
- Flenshoogte 34 mm, referentie is profiel S1002.
- Bij voorkeur a-synchrone luchtgekoelde draaistroommotoren.
- Wielen 600 mm hoog, wielbandbreedte 135 mm.
- Batterijen voldoende voor 45 minuten vol operatief gebruik.
- Tractieinstallatie dubbel uitvoeren, ivm uitval.
- Bij uitval één tractie-installatie dient nog 35 km/h gereden te worden op 50% van het
vermogen.
- Bij uitval bovenleidingsspanning van maximaal 10 seconden, dient binnen 1 seconde het gehele
systeem weer actief te zijn.
- Koolstofsleepstukken minimaal 1200 mm breed.
- Statische druk van stroomafnemer op bovenleiding 50 – 125 Newton.
- Breekpunt stroomafnemer 2000 newton, zodat stroomafnemer eerder kapot gaat dan de rijdraad indien deze blijft haken.
- Maximale hoogte stroomafnemer: 6300 mm Bovenkant Spoorstaaf.
- Aslast niet meer dan 9000 kg.
- Doorlopende assen verplicht, virtuele assen niet toegestaan op aangedreven wielen
- Baksterkte 400 kN (eventueel 600 kN) (PS. 1 kN = ongeveer 100 kg), gemeten terhoogte van
de koppeling.
Deze eis gaat mogelijk omlaag naar 200 kN, afhankelijk van de onderhandelingen met diverse
instanties en de invoering van strikte ATB op het gezamelijke deel met de metro uit Rotterdam
(Leidschenveen – Laan van NOI). Deze eis bepaalt in hoge mate de prijs: een heet hangijzer
dus, zo viel tussen de regels door te lezen.
Ter hoogte van de voorruit van de cabine dient deze baksterkte 300
kN te zijn.
- Constructie dient bestand te zijn tegen extra zand en zout ivm nabijheid Noordzee
(corrosie, slijtage).
- Geschikt voor onderlinge passage met 160 km/h op 3,50 hart op hart.
- Geen handgrepen aan buitenzijde ivm mogelijk meerijden van ongewenste personen.
- De eerste vijf stellen dienen voorbereid te zijn voor een
bijrijderstoel ivm instructie.
- De cabine’s van alle stellen dienen ruimte te hebben voor:
- 10-liter afvalbak met vlamdover.
- Ruimte voor een tas met bepaalde afmetingen.
- Zonwering over de gehele breedte van de voorruit.
- Oplaadbare handlamp, brandduur 120 minuten.
- 10-kg brandblusser voor alle types brand (oa de handlamp dus :-))
- Ruitensproeier met 15 liter vloeistof, moet ook werken bij min 15. graden.
- Kledinghaak.
- Bekerhouder.
- Radio.
- 10-liter afvalbak met vlamdover.
- Bij voorkeur voetbediening, bij handbediening dient financieel voordeel aantoonbaar te
zijn.
- Buitenspiegels automatisch-handbediend.
- De verlichting in de cabine dient omschakelbaar te zijn naar rode “cat/vison”.
- Geen kaartverkoop bij bestuurder.
- Automatische halteomroep.
- Aan voorzijde LCD-displays (“bestemmingsfilm”) met letters van 250 mm hoog.
- Binnen in de tram displays van 200 mm hoog.
- LCD/displays dienen levensduur te hebben van 50.000 uur.
- Noodintercom reizigers/bestuurder met camera.
- Omroep ook bedienbaar vanuit CVL.
- Heel bijzonder: ringleiding voor gehoorapparaten (deze wordt dan een ontvanger van de
“lokale boordomroep”, zegmaar). Voertuig dient van stickers te worden voorzien die melding
maken van deze ringleiding.
- Voor deze systemen ruimte voor twee 19” full size Euro Racks, waarvan vooralsnog één
gebruikt wordt. - Spatwaterdicht, ivm wasstraat.
- Deuren mogen maximaal 150 N op persoon uitoefenen.
- Klembeveiliging.
- Sluiten/openen in 2,1 seconde, automatisch sluitend.
- Bestuurder kan klembeveiliging ‘overrulen’ (voor vervelende personen’), en gaan rijden.
- Bestuurder kan sluiting van de deuren forceren, dan gaan de deuren in 8,0 seconden dicht
(voor stampvolle trams). - Geinteresseerde fabrikanten dienen drie verschillende koppen aan te bieden als voorkant
van hun materieel.
- Tevens twee versies van het interieur.
- Er moeten van alle zijden van het materieel 3D-plaatjes geleverd worden voor de
beoordeling van de inschrijving. Uitzonderingen worden gemaakt voor ‘de onder- en bovenzijde
van het exterieur’ 🙂
- Een spoedeisend technisch onderdeel dat alleen de leverancier van het materieel kan
leveren (wat dus onder het contract valt), moet binnen één dag geleverd worden op straffe van
450 euro per dag.
- Materieel wordt voorzien van de kleuren blauw – zilvergrijs – oranje.
- Bij 40 km/h: 70 dBA
- Bij 70 km/h: 75 dBA
- Stilstand, bijna alle apparatuur uit: 50 dBA
- Stilstand, alle apparatuur aan: 65 dBA
- Voor de passagiers: 65 dBA
- Voor de bestuurder: 62 dBA
Kenmerken sneltrams
Haltering
Koppelingen
Interieur
Stoelen
Tractie & Beremming
Bakconstructie
Cabine
Reisinformatie
Deuren
Aanbesteding
Maximale geluidemissie
Buiten:
Interieur:
En tot slot een leuk detail. Het afleveradres van de gewenste producten is Meppelweg 1391,
remise Zichtenburg dus. Altijd leuk, die juridische preciesheid 🙂
Gaarne telefonisch overleg 0622031881. betreffende de zinsnede Heel bijzonder: ringleiding voor gehoorapparaten (deze wordt dan een ontvanger van de “lokale boordomroep” zegmaar) enz.
Wie en welke organisatie heeft dit item ingebracht in het aanbestedingsdocument.
Ik hoor graag van u.
Bert de Jong
Commissie Toegankelijkheid NVVS
Project Manager
13 augustus 2008