Werkzaamheden Stadslijn 9 november: geen trein maar lopen

Zondag 9 november tot 19:00 worden de laatste restjes van het betonnen plateau boven Centrum
West opgeruimd. Hierdoor is er geen treinverkeer mogelijk. De Zoetermeer Stadslijn zal in het
geheel niet rijden.

NS zet een bus in tussen station Zoetermeer/Driemanspolder en Centrum West. Op station
Zoetermeer kan worden overgestapt op de treinen van/naar Den Haag Centraal; de Intercity’s
stoppen extra waardoor er 6x/uur een trein van/naar Den Haag rijdt. Reizigers op Voorburg ‘t
Loo en Leidschendam-Voorburg moet er rekening meehouden dat er maar één trein per uur rijdt (de
Hofpleinlijn) in plaats van vijf per uur normaal gesproken. Vanaf deze stations naar Zoetermeer
dient men via Den Haag Centraal te reizen.

Er wordt NIET gezorgd voor vervangend vervoer naar de andere stations in Zoetermeer: Voorweg,
Stadhuis, Palenstein, Seghwaert, Leidsewallen, De Leyens, Buytenwegh, Meerzicht, Delftsewallen
en Dorp zijn alleen te voet te bereiken. Treinkaartjes zijn op 9 november weliswaar geldig op
de stadsbus maar die rijden juist naar de wijken waar de Sprinter niet rijdt (Rokkeveen,
Noordhove, Oosterheem).

Het is zo ver ik weet de eerste keer dat NS reizigers verwijst naar de voetenwagen bij geplande
stremmingen. Een schandaal als je het mij vraagt: op 19 april 2000 reden er bij een
vergelijkbare stremming elke 20 minuten bussen naar Den Haag en alle stations langs de
krakeling. Bovendien zou er in principe een trein opgesloten kunnen worden in Zoetermeer: het
lange perron langs de Konmar zou dan dienst kunnen doen voor een trein die dan tot aan Dorp
rijdt.

De Leyens en Leidsewallen zijn nog enigzins te bereiken met bus 70 Centrum West – Noordhove
(2x/uur, treinkaartje op zondag toegestaan), halte ’t Lange Land. In de omgeving van Dorp en
Delftsewallen rijdt buslijn 71/72 (beide elk uur) en streeklijn 170 naar Centrum West en
station Zoetermeer en Zoetermeer Oost. Voor deze stations is uiteraard station Zoetermeer Oost
ook een goede optie. Station Stadhuis is bereikbaar met bus 71/72, 75 en 173, maar ligt op
loopafstand van Centrum West. Lijn 76 rijdt over de Australiëweg met aan de ene zijde de wijk
Palenstein en aan de andere kant de wijk Seghwaert.

De Nachtsprinter in de nacht van 8 op 9 november rijdt eveneens niet, maar wordt vreemd genoeg
wél compleet vervangen door een bus. Dit zijn de tijden:

Den Haag Centraal 3:39
Voorweg 3:52
Centrum West 3:55
Stadhuis 3:58
Palenstein 4:01
Seghwaert 4:04
Leidsewallen 4:07
De Leyens 4:10
Buytenwegh 4:13
Meerzicht 4:16
Driemanspolder 4:19
Centrum West 4:22
Voorweg 4:25
Den Haag Centraal 4:38

Bustijden in en om Zoetermeer zijn hier op te vragen

Bericht toegevoegd op dinsdag 28 oktober 2003

Verslag werkzaamheden Centrum West 9 november

Op zondag 9 november werd het laatste stukje Centrum West gesloopt. Alleen de kolommen aan de
Stadshartzijde stonden er nog en die moesten weg.

Er werden kleine hydraulische graafmachines ingezet. Vanaf de Voorwegzijde werd met een grotere
kraan de restanten verwijderd, waarbij over de sporen gehesen werd.
Door de werkzaamheden reden er helemaal geen treinen op de Zoetermeer Stadslijn. Er reden
bussen, maar alleen tussen Centrum West en station Zoetermeer. Van en naar de andere haltes
werd geadviseerd te lopen of gebruik te maken van de stadsbus.

De bussen bestonden uit taxibussen. Ze vertrokken wanneer ze vol waren, zo te zien zonder
dienstregeling. Een gelede bus op Centrum West stond klaar, maar hoefde niet ingezet te worden.
Dit leek allemaal naar behoren te verlopen. Zowel op Centrum West als Zoetermeer was personeel
aanwezig om reizigers te informeren.

Behalve op Centrum West heb ik ook een kijkje genomen op de haltes Meerzicht, Voorweg,
Buytenwegh, Stadhuis, Palenstein en Seghwaert. Bijna nergens zag ik reizigers op het perron
zitten, dus de meesten waren goed ingelicht. Bovendien waren sommige haltes afgesloten met
roodwit lint. Enkel op Seghwaert trof ik iemand aan die wilde reizen, maar die werd net
geïnformeerd door de omroep.

Die stationsomroep was goed. Er werd duidelijk gezegd dat er geen treinen en geen bussen reden
vanaf het station “waar u zich nu bevindt”. Ook werd verteld dat enkel vanaf Centrum West
bussen reden naar station Zoetermeer. De omroep klonk vaak en luid genoeg. Wel begon de omroep
soms enkele seconden te laat, waardoor een deel van omroep wegviel. Ook werd er in de omroep
gesproken over “streekbussen van Connexxion”, maar volgens andere NS-bronnen waren die dag
treinkaarten alleen geldig op de stadsbus (de lijnen 70 t/m 76).

Ik vroeg aan een op Centrum West geplaatste conductrice wat zij adviseerde voor reizigers naar
bijvoorbeeld De Leyens of Buytenwegh, de meest veraf gelegen station vanuit Centrum West gezien.
Ik kreeg voor De Leyens het redelijk goede advies met bus 70 naar Noordhove te gaan, maar voor
de ernaast gelegen wijk Leidsewallen zou ik bus 72 naar Rokkeveen moeten nemen. Toen ik vroeg
waarom dit vreemde advies -in plaats van naar het noorden rij je dan naar het zuiden- kreeg ik
als antwoord dat ze dat advies net zelf had gekregen van een Connexxion-chauffeur. Daar kan ik
niet tegenop. Pas later begreep ik de fout. Lijn 72 rijdt wel degelijk naar de Leidsewallen,
hetzij niet de wijk, maar de straat. En die ligt bij de Dorpstraat waar lijn 72 inderdaad langs
rijdt. Een mooi voorbeeld van de tunnelvisie die zowel de NS als de Connexxion-chauffeur
hebben. De fout is vergelijk met het kopen van een kaartje naar Maassluis, en vervolgens bij de
schutsluis bij Lith in Brabant te belanden.


Dit had door goede voorbereiding van NS-kant natuurlijk niet mogen gebeuren. Ook waren niet
alle buschauffeurs op de hoogte van de geldigheid van treinkaarten op de stadsbus. Reizigers
mochten wel mee, maar alleen omdat de buschauffeur wel een oogje dichtdeed: “Ga maar zitten,
joh”

Overigens waren de werkzaamheden van dien aard, dat een trein vanuit Den Haag best op het
resterende deel van het perron had kunnen stoppen. Het deel waar gewerkt werd, is al langere
tijd buiten dienst, wat ondervangen is door tijdelijke perrons aan de Haagse zijde van Centrum
West.

De werkzaamheden duurde tot 19:00. Volgens dienstregeling ging om 18:55 de eerste trein vanuit
Den Haag weer rijden. Dit betekent dat op Centrum West de eerste trein om 19:33 ging rijden.
Het laatste station waar de trein weer volgens dienstregeling zou gaan rijden is dan Dorp, waar
om 19:46 de linksom naar Centrum West vertrekt (uit den Haag is dat de 19:10).

Maarten Batenburg 19 november

0 antwoorden op “Werkzaamheden Stadslijn 9 november: geen trein maar lopen”

  1. Ans Olde Bijvank2007-10-07 om 00:00Beantwoorden

    Hallo,

    Kunt u mij vertellen naar welk station ik moet gaan.
    Ik wil graag zaterdag 20 oktober van Haarlem naar Reimsstraat 155 in Zoetermeer, aankomst 11.00 uur.
    Kom er op een of andere manier niet uit, misschien kunt u mij helpen.
    En tegen 16.00uur wil ik graag weer richting Zwolle, vanuit welk station moet ik dan vertrekken.

    Met vriendelijke groet, Ans

Laat een reactie achter aan Ans Olde Bijvank Antwoord annuleren