De hal van Den Haag Centraal wordt gekoppeld aan het huidige, nu geïsoleerde tramplatform op
de eerste verdieping. Hierdoor zal één enorme ruimte ontstaan waarin de reizigers in één
oogopslag zowel de treinen als –boven hun hoofd– de trams kunnen zien. Dit blijkt uit het
voorlopige ontwerp dat dinsdag is goedgekeurd door het Haagse college van burgemeester en
wethouders.
De verbouwing van het station is nodig omdat het in zijn huidige vorm de verwachte
reizigersaantallen van 200.000 mensen per dag niet aan zou kunnen. De stijging wordt
veroorzaakt door de bouw van nieuwe kantoren rond het station, en de komst van RandstadRail en
hogensnelheidstreinen.
Uitgangspunt van het plan is dat het tramplatform een veel belangrijkere functie krijgt en niet
langer -zoals nu het geval is- een apart gedeelte van het stationscomplex vormt. Om dit te
bereiken zullen de reizigers met roltrappen in één keer vanaf de begane grond op de perrons van
de trams kunnen komen. Nieuw aan het ontwerp zijn de zogenaamde eilandperrons, waardoor
passagiers makkelijk kunnen overstappen van RandstadRail naar tram.
Op de tramperrons zullen de RandstadRail-lijnen uit Zoetermeer gaan halteren. De Hofpleinlijn
blijft op de treinsporen, maar verhuisd naar de perrons 11 en 12. Teven zullen een viertal
treinen van de HSL vanuit België via Rotterdam naar Den Haag Centraal rijden. Bruins vindt die
frequentie te laag en hoopt te bewerkstelligen dat het aantal treinen naar Brussel, immers de
zetel van het Europees Parlement, wordt uitgebreid: “Zeker omdat Den Haag zoveel
overheidsinstellingen en kantoren huisvest, moet die verbinding worden geïntensiveerd.”
Het ontwerp voor de hal is gemaakt door architectenbureau Benthem Crouwel. Het tramplatform is
het eerste deel van het Sleutelproject Den Haag Nieuw Centraal, de ombouw van het CS tot een
hoogwaardige en klantvriendelijke OV-terminal en moet in juli 2006 voor de komst van
RandstadRail gereed zijn.
Het Rijk betaalt 128 miljoen euro voor de verbouwing van het station. De werkzaamheden gaan in
het najaar van 2004 van start. De inspraaktermijn voor de plannen loopt tot en met 7 januari.
Bevat citaten van de Haagsche Courant
editie Zoetermeer van 19 november 2003
Bericht toegevoegd op 25 november 2003
Nadere informatie nav inloopavond 8 december 2003
Het tramplatform wordt grondig verbouwd. De vier sporen blijven, maar er komen twee
eilandperrons. Aangezien GTL (van/naar Leidschendam) alleen rechts deuren hebben, halteren deze
op de twee middelste sporen. RandstadRail -met links & rechts deuren- zal aan de buitenste
sporen halteren.
Zoals bekend verdwijnt de keerlus. Alle vier de perronsporen zullen overgaan op de twee huidige
sporen op het tramviaduct richting Ternoot. De twee middelste sporen zullen tevens aangesloten
worden op een keerspoor dat er tussenin ligt. Gezien de lengte lijkt dit net genoeg voor één
RsR-stel of GTL. Duidelijk een calamiteitenspoor dus.
Gevolg van de eilandperrons is natuurlijk wel, dat de directe loopverbinding naar het
busplatform verdwijnt. Nieuwe roltrappen en een lift (eindelijk!) van de tramperrons zullen
direct naar de stationshal gaan, dus zonder tussenkomst van de huidige ‘creepy’ tussenniveau’s.
Om hiervoor ruimte te maken zullen de treinsporen 11 en 12 (tzt voor de metro uit Rotterdam)
ingekort worden.
De wand tussen de stationshal en het tramplatform verdwijnt, waardoor de tram plotseling in de
hal rijdt. Dit zal het ruimtelijk gevoel zeker verbeteren. Gaaf, maar niet uniek: station
Amsterdam Sloterdijk heeft dit al langer.
In een later stadium (2008) wordt de overkapping helemaal transparent gemaakt. Dit gaat deels
tenkoste van de ‘nieuwe’ gevel aan de Rijnstraat, met die ‘open mond’ waar het tramviaduct door
heen rijdt.
De twee eilandperrons voor de tram/RandstadRail worden 75 meter lang (zoals alle perrons aan de
RandstadRail-tramlijnen) en maar liefst 9,5 meter breed.