door Lennert Hut
“Nee, ik wist heus wel dat er plannen waren voor zoiets. Nu het er echt van komt ga ik niet
lopen mekkeren”, vertelt een buurtbewoner terwijl ze grondig een kaart bestudeert. Het witte
vel toont de wijk Seghwaert, maar waar de sprinter de bocht naar links maakt, lopen ook dikke
strepen rechtdoor: het toekomstige tracé van RandstadRail. De eerste trein naar Oosterheem zal
in juli 2006 gaan rijden.
Ongeveer veertig omwonenden komen deze donderdagavond af op een informatiebijeenkomst over de
aanleg van de Oosterheemlijn. Vanaf 2004 verrijzen voor de aanleg van het tracé elf
werkterreinen in Seghwaert en Oosterheem. Vaak in de buurt van huizen en midden in het groen.
Een noodzakelijk kwaad, volgens bewoners en bestuur.
“We zijn blij dat RandstadRail er komt”, vertelt wethouder Edo Haan (PvdA) van verkeer en
vervoer in het welkomstwoord. “Vorig jaar is de beslissing genomen. U krijgt waarschijnlijk wel
overlast voor een bepaalde periode”, waarschuwt hij. De mededeling verontrust niemand. Alle
aanwezigen zijn op de hoogte van de plannen. Al tijdens de oplevering van de huizen aan de
Peulenakker, in 1984, werden bewoners gewezen op eventuele plannen. In de toekomst zou de
Sprinter daar wellicht ook rechtdoor kunnen gaan, waarschuwde de gemeente. Twintig jaar na de
oplevering van de buurt komt de voorspelling uit. Een opluchting voor de wethouder die een
langgekoesterde wens van het gemeentebestuur uit ziet komen.
Voor buurtbewoners betekent het in de komende jaren vooral parkeeroverlast en bouwputten. En
een parkeerplek vinden was al geen peulenschil aan de Peulenakker. “Waar gaan we parkeren”,
vraagt bewoner Jos Beukers. “Iedereen hier gooit zijn auto al bij ons in de straat, straks zij
ook nog?” Boos wijst hij met zijn vinger naar de Akkerdreef. “Waarom verdeel je de liefde niet?
Waarom komen hier geen parkeerplekken?”, vraagt Beukers aan een gemeentevoorlichter. “Nogmaals,
we hebben er vrede mee dat het komt, dat ding hou je toch niet tegen. Het wordt vast erg mooi,
maar hoe gaat mijn omgeving er tijdens de bouw uit zien?”
Hoe de omgeving van het parkje ter hoogte van het Akkerpad eruit komt te zien is al wel
duidelijk: plat en kaal. Het heuvelachtige veldje met kastanjebomen zal moeten wijken voor één
van de acht werkterreinen in Seghwaert. “Jammer, want kinderen spelen er graag en het zijn mooie
kastanjebomen”, verzucht een buurtbewoner. Voor Jos Beukers kan het net zo goed morgen beginnen.
“Dan ben je er maar vanaf”, zegt hij terwijl hij lachend de kaart bekijkt. “Voor mijn huis komt
een wal van zes meter, maar ik ben er blij mee. Alles beter dan zo’n betonnen wand zoals in
Oosterheem moet komen. Dan krijg je binnen de kortste keren graffiti en meer van dat gedonder.
Nee, dan liever dit,” vertelt Beukers terwijl hij de groene strook met het spoor erop aanwijst.
“Mooi groen, rustig en geen rotzooi meer”, werpt hij een blik in de toekomst. “Wat boompjes,
gras en mij hoor je niet. Gooi er wat schaapjes op, dan ben ik helemaal blij”, besluit hij
schaterend.
Letterlijk bericht Haagsche Courant
editie Zoetermeer van 12 december 2003
Voorbodes aanleg RandstadRail
De afgelopen dagen zijn op diverse plaatsen aan het tracé van de toekomstige Oosterheemlijn
bouwborden geplaatst. De borden kondigen de aanleg van de lijn aan, inclusief de daarvoor
benodigde werkterreinen. Vanaf februari 2004 zijn de eerste bouwactiviteiten zichtbaar.
Omwonenden van het tracé zijn inmiddels tijdens een bijeenkomst over deze werkzaamheden
geïnformeerd.
Bron: Streekblad van 12 december 2003