Op vrijdag 12 december 2003 reed buslijn 203 voor het laatst. Bezuinigingen deden de lijn tussen
Zoetermeer en Rotterdam de das om.
Lijn 203 was een spitsbus die de volgende route reed: Centrum West – Driemanspolder – Zoetermeer
Oost – Oostweg – Berkel & Rodenrijs – station Berkel&Rodenrijs – Doenkade – Spaanse Polder –
Marconiplein
Op het Marconiplein kon worden overgestapt op de metro naar de Rotterdamse binnenstad, en
diverse tramlijnen. Het laatste jaar -van 4 november 2002 tot 12 december 2003- reed lijn 203
evenals andere streeklijnen naar station Schiedam Centrum in plaats van het Marconiplein, waar
de verlengde metro stopte. Het busstation aldaar is overzichtelijker en de route naar
industriegebied Spaanse Polder minder filegevoelig. Desondanks werd de rijtijd met vijf minuten
verlengd.
Die filegevoeligheid van de route (Spaanse Polder, Doenkade, Berkel&Rodenrijs) maakte dat lijn
203 naar Zoetermeer volgens de dienstregeling bijna een uur deed over de route. Dat was
regelmatig meer, maar kon ook veel korter. Deze onbetrouwbaarheid zal deels de oorzaak van de
matige populariteit zijn geweest.
De zware bezuinigingen die de Rotterdamse regio in het openbaar vervoer doorvoert, waren de
nekslag voor de zeer zwakke lijn 203. Een jaar eerder was al een middagrit opgeheven. Het
handje vol mensen dat door de opheffing wordt benadeelt, is echter te verkiezen boven verdere
bezuinigingen op andere lijnen waar meer mensen last hebben.
Lijn 203 reed in het laatste jaar drie ochtendritten naar Schiedam, en twee terug naar
Zoetermeer. In Rotterdam wordt eerder begonnen met werken, wat de voor Zoetermeerse begrippen
vroegere vertrektijden verklaart.
In Zoetermeer werd op elke halte gestopt, in Berkel & Rodenrijs slechts op de belangrijkste.
Exploitatief was lijn 203 aan lijn 201 Delft – Schiedam gekoppeld. ’s middags vertrokken bussen
bij aankomst in Zoetermeer weer terug naar Delft als lijn 121 of als leeg materieel.
Zoetermeer Centrum West 06:35 07:05 07:35
Zoetermeer Oost NS 06:43 07:13 07:43
Zoetermeer Vernispad 06:46 07:16 07:46
B&R St. Petrus Rusthuis 06:55 07:25 07:55
B&R Station NS 08:01 08:31 08:01
Spaansepolder Vareseweg 07:12 07:42 08:12
Station Schiedam Centrum 07:20 07:50 08:20——————————————–
Station Schiedam Centrum 16:25 17:05
Spaansepolder Vareseweg 16:44 17:24
B&R Station NS 16:58 17:38
B&R St. Petrus Rusthuis 17:04 17:44
Zoetermeer Vernispad 17:12 17:52
Zoetermeer Oost NS 17:14 17:54
Zoetermeer Centrum West 17:23 18:03
De Laatste Rit
De laatste rit van lijn 203 was de rit van 17:05 vanaf station Schiedam op vrijdag 12 december
2003.
Al eerder was ik naar Rotterdam getogen met lijn 204 Leiden – Zoetermeer – Rotterdam. De
bekisting van het HSL-viaduct was gevorderd tot de Groendalseweg, waardoor de bus moest omrijden
via de parallele Hyacintenweg. Op de G.K. van Hogendorpweg en de Schieweg stond file, waardoor
we te laat aankwamen op Rotterdam Centraal.
Die sneldiensten 203 en 204 hebben overigens iets vreemds. Lijn 121, dat spreekt bijna iedereen
uit als honderd-een-en-twintig. Lijn 33, da’s drie-en-dertig. Maar de meeste mensen zeggen bij
de 204 twee-nul-vier. Vanwaar die afwijking? Komt het door de ‘0’, of door de ’twee’ voor het
uitspreken van ‘honderd’?
Met de drukke tramlijn 1 door de gezellige volkswijken van Rotterdam reed ik naar het
Marconiplein. De conducteur in de tram kende het zonenummer 5441 van Zoetermeer niet, maar vond
het ‘wel goed’. Op het Marconiplein nam ik de metro één halte naar Schiedam Centrum.
De laatste rit van 17:05 vertrok iets te laat, en werd gereden door bus 3978, een Mercedes O405.
Ik had slechts één medereiziger. De Spaanse Polder bracht slechts één extra reizigers. Bij een
bushalte stonden we zo’n tien minuten stil om de officiële vertrektijd af te wachten.
Bij station Berkel -waar al sinds jaar en dag een lusje wordt gereden om op de één-richtingweg
achter het station te komen- stapte twee mensen in. Overstappers van de Hofpleinlijn,
waarschijnlijk. Eén daarvan refereerde aan de laatste rit tijdens het stempelen van zijn
kaart.
Na een rustige rit door Rodenrijs stapte bijna iedereen uit in bij de halte St. Petrus. De rit
over de smalle maar drukke Noordeinseweg langs het water, in het donker, met de eerste
kerstverlichtingen bij de boerderijen, was een heuse zachte winteravond.
Bij het Vernispad stapte mijn laatste mede-reiziger uit. Vanaf nu was ik de laatste reiziger op
lijn 203.
Zoals gebruikelijk waren de slagbomen bij Zoetermeer Oost dicht voor een passerende (vertraagde)
sneltrein. Bij de halte stond zowaar een fotograaf die het exterieur van de laatste 203 op
de gevoelige plaat vastlegde. Een mede-hobbyist? Een persfotograaf? Hij vertelde aan de
chauffeur dat hij dertien jaar geleden de eerste 203 op de foto had gezet, en nu de laatste.
Mooi, dat ik niet de enige was die dag die de laatste rit van lijn 203 vereeuwigde.
Na enige minuten oponthoud reden we verder Zoetermeer binnen. Bij Centrum West waren de meeste
bussen al verzameld voor de knoop van 18:05. Ik groette de chauffeur, en stapte uit -als de
allerlaatste reiziger.
Maar aan deze semi-romantische voorstelling kwam snel een nuchter einde toen de bus werd
betreden door nieuwe reizigers: de bus werd lijn 121 naar Delft. De reizigers wisten
waarschijnlijk van niks, en dat geeft niet. Ik blijf de laatste reiziger op de twee-nul-drie.
Maarten Batenburg, 29 december 2003
Na deze laatste rit van 203 heb ik op zondag 14 december de eerste rit van buslijn 164 Schiphol
– Amsterdam Sloten ‘gedaan’, en was ik de eerste normale reiziger in de treinserie 3300 Hoorn
Kersenboogaard – Hoofddorp over de splinternieuwe Hemboog. Hiervan zal ik een reisverslag
schrijven welke uiteraard op mijn Maarten.OVcentraal komt.