Sprinter rijdt door stootblok in chocoladewinkel

Op zaterdag 13 december 2003 schoot omstreeks 11:30 op spoor 8 van Den Haag Centraal een
Sprinter door het stootblok.

De driedelige Sprinter van de Hofpleinlijn, stelnummer 2869, stopte om onbekende oorzaak niet
op tijd en duwde het stookblok voor zich uit. Het belande onder de wielen, waardoor de trein
opgetild werd en over het voetpad tegen de stationsmuur knalde. Achter deze muur in de hal
bevindt zich een chocolaterie welke meteen in puin lag. Een medewerkster raakte bekneld maar
kon door omstanders bevrijd worden.

Haaks op de sporen loopt een voetpad, waar op het moment van het ongeluk niemand liep.

Door de botsing is instortingsgevaar ontstaan voor een van de winkelmuren. De brandweer heeft
de boel gestut. Het busplatform dat boven station Den Haag Centraal ligt, loopt volgens een
politiewoordvoerster geen gevaar.

De sporen 7, 8 en 9 zijn een enige tijd buiten dienst, later werden deze weer in gebruik
genomen. Zaterdagavond rond 23:30 was men bezig om de Sprinter weer op z’n draaistel te
zetten. Diesellocomotief 6473 sleepte de trein tenslotte weg.

De Inspectie voor Verkeer en Waterstaat stelt een onderzoek in. Ook de Raad voor de
Transportveiligheid stelt een onderzoek naar de oorzaak van het ongeval in, liet een
woordvoerder weten.

Voor foto’s: de site van Govert
Verberg

‘Een ander spoortje en het had zomaar mijn kiosk kunnen zijn’

door Marc Konijn

Blijven we staan of moeten we hard wegrennen? Dat was het eerste wat door het hoofd schoot van
Jentske, de verkoopster van Mr Pizza in de hal van het Centraal Station (CS).

“Het was een heel lange klap. Nee, het was eigenlijk meer een geroffel. Echt keihard was het.
Ik dacht eerst dat het hele dak van de stationshal naar beneden kwam.” Het bleek niet het dak
te zijn, maar een trein die niet op tijd kon remmen en bijna de stationshal binnenreed. “Het
was een enorm gebulder, en ik had het gevoel dat het recht op me afkwam. Echt indrukwekkend.
Maar toen zag ik een hoop stof bij die chocoladewinkel, en mensen die daar gillend wegrenden.
Dus ik was hier, aan de zijkant van de hal, wel veilig, dacht ik.” Dat gevoel van veiligheid
heeft Igor List, de verkoper bij de Free Record Shop, niet meer. “Ik was in mijn eentje in de
zaak en heb er eigenlijk niet veel van gezien. Ik hoorde wel heel hard remmen en een doffe
knal. Toen ik die rook zag, heb ik uit een soort reflex meteen de winkel dichtgedaan. Met al
die rook was ik bang voor giftige stoffen.”

De paniek in de stationshal duurde volgens List niet lang. “Sommige mensen begonnen te
schreeuwen, maar na een halve minuut was het wel weer rustig. Ik zag dat ze dat meisje van de
chocolaatjes uit de kiosk tilden. Die was helemaal panisch van de shock.”

Pas later besefte Igor dat hij geluk heeft gehad. “Dat ongeluk gebeurde op spoor acht, hier
vlak naast me. Achter mijn kiosk eindigt spoor zes. Tja, als die trein op een ander spoortje
had gereden, dan had het zomaar mijn kiosk kunnen zijn. Daar moet je vooral niet te lang bij
stilstaan.”

Ali, een van de verkopers van de treinkaartjes, zag de stofwolk recht op de loketten afkomen.
“Ik ben meteen de hal ingerend, maar er was al hulp genoeg. Van alle kanten kwamen conducteurs
aangerend. Ik heb daarom de mensen maar een beetje op afstand gehouden. Al die tijd dacht ik
dat die kiosk was ingestort. Pas toen ik naar de zijkant liep, zag ik die trein. Dan schrik je
toch wel even.”

Ook bij Miriel Dijkman, caissiƫre bij Albert Heijn, duurde het even voordat het kwartje viel.
“Ik hoorde aan het geluid dat het niet goed ging. Of ik bang was? Nee, daarvoor ging het
allemaal veel te snel. Bovendien, ik had mijn lenzen niet in, dus ik kon het ook niet goed
zien. Gelukkig is niemand gewond geraakt.”

De opwinding rond het treinongeluk hoeft niet zo voor Dijkman. “De hele dag kregen we klanten
over de vloer die vroegen wat er gebeurd was. Daar werd je op een gegeven moment wel een beetje
gek van.”

Letterlijk bericht Haagsche Courant van
15 december 2003

‘Ik vertrouw maar op die rem, anders ben je de hele dag bang’

door Bregje Bervoets

De trein is inmiddels van spoor acht verwijderd, het interieur van Leonidas ligt nog steeds aan
diggelen. Afgelopen zaterdag reed een trein via de achterkant de chocoladezaak op het Centraal
Station binnen. Twee dagen later vergaapt het langslopend publiek zich aan de bonbons.

“Moet je eens kijken, zonde man, van al die chocolaatjes!” De bonbons van Leonidas op het
Centraal Station hebben bekijks. Tientallen mensen hebben hun gezicht deze maandagmiddag al
tegen de etalage gedrukt. De ravage is, na het ongeluk van afgelopen zaterdag, nog compleet
intact. De kasten achter de toonbank hellen naar voren, de dozen met witte en bruine bonbons
liggen onaangeroerd op de grond. Op de ruit hangt een briefje: mensen die nog een bestelling
hebben lopen, kunnen contact opnemen met mevrouw Duits, de vestigingsmanager.

Zij is deze middag druk in de weer met verzekeringen en wil verder op het ongeluk geen
commentaar geven. “We hebben genoeg aan ons hoofd, we willen nu even met rust worden
gelaten.”

Ook de verkoopster die zaterdag aan het werk was toen de trein achter haar de winkel inreed, wil
geen publiciteit. Haar zusje: “Het ongeluk heeft zoveel impact gehad. Lichamelijk gaat het goed
met haar, maar ze is echt heel erg geschrokken en ze wil helemaal niet in de belangstelling
staan. “In de nacht van zaterdag op zondag is de trein uit de winkel en van het spoor
verwijderd. “Er moest eerst onderzoek gepleegd worden”, aldus een woordvoerder van de NS. “De
operatie is verder goed verlopen.”

De achterkant van de Leonidaswinkel, waar de trein naar binnen kwam rijden, is dichtgetimmerd.
Het spoor is niet in gebruik, maar de -nieuwe- dienstregeling ondervindt geen hinder; de andere
sporen vangen alles op.

Eng idee

Bang voor herhaling is Free Recordshop-verkoopster Kim in ieder geval niet. Dagelijks staat ze
in de platenzaak met haar rug tegen spoor zes aan. “De kans is zo klein dat dit weer gebeurd,
precies twee sporen verder. Dan zou ik het echt verdiend moeten hebben”, lacht ze. Toch vindt
ze het een eng idee. “Als je in de winkel staat en de trein komt aanrijden, voel je die hele
grond trillen. En dat maakt ook een hoop herrie. Maar ja, ik vertrouw maar op die rem. Anders
kun je de hele dag wel bang zijn.”

Eind 2004 zal het Centraal Station naar alle waarschijnlijkheid geheel worden verbouwd. De
treinen zullen dan verderweg van de stationshal hun stop maken. “Dat waren ze al van plan, ja”,
weet Kim.

Letterlijk bericht Haagsche Courant van
16 december 2003

Berichten toegevoegd op 29 december 2003

Zorgen over veiligheid op Centraal Station

Het Haagse stadsbestuur moet opheldering verschaffen over het ongeluk van afgelopen zaterdag
waarbij een Sprinter door een stootblok op het Centraal Station reed. Het CDA maakt zich zorgen
over de veiligheid op het station. Leefbaar Den Haag wil absolute zekerheid dat geen sprake was
van sabotage.

Beide partijen hebben inmiddels schriftelijk opheldering gevraagd aan het college van
burgemeester en wethouders. Bij het ongeval van zaterdag reed omstreeks half twaalf ’s morgens
de trein uit Rotterdam door het stootblok op spoor 8 en kwam vervolgens tot stilstand tegen
een dragende muur van het bovengelegen tramplatform. Winkels in de buurt liepen daarbij grote
schade op. Het CDA heeft het Centraal Station in Den Haag vergeleken met dat in Antwerpen en
Gare du Nord in Parijs. Alle drie zijn ‘kopstations’, wat betekent dat de sporen er eindigen.

Volgens de partij blijkt dat de stootblokken in de andere steden niet aan de rails zijn
bevestigd, maar apart zijn gefundeerd. Vice-fractievoorzitter Lont wil daarom van het
gemeentebestuur weten of de stootblokken wel voldoende veiligheid bieden aan personeel en
reizigers. Het CDA wil ook dat het college samen met spoorbeheer ProRail de stootblokken gaat
vervangen. Dat kan tegelijk met de vernieuwing van het Centraal Station. “Dat gaat binnenkort
toch op de schop”, zegt CDA-raadslid Lont. “Wij willen de garantie dat het veiliger wordt.”

Verbeterd letterlijk bericht Haagsche
Courant
van 16 december 2003

Bericht toegevoegd op 29 december 2003

Overbelasting site

Het ongeluk in Den Haag Centraal had nog een opmerkelijk staartje. Veel mensen zochten op Internet
naar foto’s van de onfortuinelijke Sprinter. Men gebruikt daarvoor voornamelijk Google.nl. En als
je daar zoekt op
Sprinter Den Haag Centraal foto, dan kom je op mijn site terecht. Het waren zoveel
bezoekers op de foto-pagina, dat de site zijn maximum dataverkeer van de server bereikte. Nieuwe
bezoekers -ook van de Quick Link-Plaza- kregen daarom een foutmelding.

Bericht toegevoegd op 4 januari 2004

Reactie achterlaten