Connexxion gaat 219 bussen, waaronder de Zoetermeerse stadsbussen, aanpassen, zodat de
voordeuren na het uitschakelen van de bus opengeduwd kunnen worden. Dat heeft Connexxion
maandag 15 december laten weten. Het betreft de Ambassador lagevloersbussen van Berkhof,
die onder andere het grootste deel van de Zoetermeerse stadsdienst en een deel van de
streekdinest rijden.
De vervoersmaatschappij doet dit, nadat een chauffeur vorige week is overleden. Op
vrijdagmorgen 12 december overleed in Almelo een 57-jarige chauffeur nadat hij bij het
afsluiten van de bus tussen de sluitende deuren werd doodgedrukt. Hij werd dood gevonden door
collega’s.
Naar aanleiding van het incident zijn door de Arbeidsinspectie, politie en Connexxion,
gezamenlijk met deskundigen van busfabrikant VDL Berkhof Heerenveen, onderzoeken gestart naar
de gang van zaken.
Volgens Connexxion moeten chauffeurs na het afsluiten van de bus via de achterdeuren
uitstappen. Als iemand klem komt te zitten, gaan deze deuren automatisch open. De voordeuren
doen dat echter niet.
Hoewel het onderzoek van de Arbeidsinspectie nog niet is afgerond, hebben de Groepsdirectie van
Connexxion en de busfabrikant, VDL Berkhof Heerenveen, het volgende besloten: de besturing van
de voordeuren wordt tijdelijk zodanig aangepast dat een dergelijke situatie wordt uitgesloten.
Op zeer korte termijn zal deze modificatie worden uitgevoerd, afhankelijk van de
beschikbaarheid van de benodigde onderdelen. Totdat de aanpassingen zijn gerealiseerd, blijft
de huidige instructie voor het verlaten van de bus door de chauffeurs van kracht.
Na de aanpassing kunnen de busdeuren voortaan met de hand worden opengeduwd. Connexxion heeft
drie weken nodig om de bussen te beveiligen.
Door de aanpassing van de bussen kunnen bijvoorbeeld vandalen de wagens wel gemakkelijk
binnenkomen. “Het belang van onze werknemers weegt echter zwaarder”, zei een woordvoerder.
Connexxion heeft in totaal 3000 bussen.
Vooruitlopend op de uitkomsten van deze onderzoeken heeft Connexxion bij alle chauffeurs die
met dit type bus rijden de afsluitprocedure nadrukkelijk onder de aandacht gebracht. Chauffeurs
dienen altijd de bus te verlaten via de achterdeur. De Berkhof Ambassador-bussen zijn door de
Arbeidsinspectie en politie vrijgegeven voor inzet op de dienstregeling. Voor de goede orde
kan nogmaals worden gemeld dat het ongeval heeft plaatsgevonden bij het afsluiten van de bus
in de stalling (bediening hoofdschakelaar) en dat tijdens het rijden met passagiers dit soort
incidenten niet kan voorkomen.
Connexxion zal samen met de busfabrikant op zoek gaan naar een definitieve oplossing.
Aanvulling: Later verscheen dit bericht
Bussen remise in na nieuw incident met deur
Openbaarvervoerbedrijf Connexxion haalt de komende twee weken 219 bussen van het type Berkhof Ambassador naar de remise
na een nieuw incident met een deur. Vrijdag raakte een chauffeur uit Enschede gewond toen hij met zijn hoofd tussen de
voordeur beklemd raakte.
In december raakte in de remise van Almelo ook al een chauffeur beklemd. Dat gebeurde bij het afsluiten van de bus. Het
slachtoffer kwam daarbij om het leven. De chauffeur die vrijdag problemen had, wilde de voordeur sluiten, maar die
weigerde. Vervolgens drukte de bestuurder op de reset-knop. “Normaal gesproken moet de deur dan openspringen, in dit
geval ging de deur sluiten”, zei een woordvoerder van Connexxion dinsdag.
Het incident kan zich in alle 219 bussen voordoen. “Naar aanleiding van het tragische ongeval in december zijn er aan
alle bussen technische aanpassingen verricht om de veiligheid te vergroten. Daarbij is een modificatiefout gemaakt en
sluiten de deuren bij het resetten, in plaats van open te springen. Alle chauffeurs zijn inmiddels op de hoogte gebracht.”
Connexxion denkt dat over twee weken alle bussen zijn aangepast.
Bronnen: Teletekst en Twentsche Courant