Op donderdag 1 januari 2004 had Sprinter 2031 problemen met de zogenaamde ‘dodeman’. Ter hoogte
van Voorweg minderde de trein van 17:05 vanaf Voorweg naar Den Haag vaart. De machinist had
problemen met de dodeman-installatie, zo riep hij op, en moest deze ter hoogte van het Westerpark
tijdens een stilstand van vijf minuten uitzetten. De rest van de rit werd met gematigde snelheid
voortgezet, wat volgens de voorschriften overigens niet verplicht is.
De dodemansknop moet door de machinst gedurende de hele rit bediend worden. Zo
is duidelijk dat hij/zij nog bij bewustzijn is. Mocht de meester onwel worden, dan wordt de
knop losgelaten en maakt de trein een noodremming. Om de trein bij een defect toch weg te krijgen,
is de installatie wel uitschakelbaar.
De Sprinter ging op Den Haag Centraal om 17:20 buiten dienst naar opstelterrein de Kleine
Binckhorst en werd vervangen door een Sprinter van de Hofpleinlijn. Deze werd op zijn
beurt vervangen door een stel van het opstelterrein Grote Binckhorst. Het kapotte stel was
om 20:00 weer gerepareerd.