Op maandag 5 januari 2004 is de site over de Zoetermeer Stadslijn en ál het andere openbaar
vervoer in Zoetermeer, vijf jaar geworden.
Archief
Het archief met nieuwsberichten is in 2003 flink gegroeid.
In 1999: 13
In 2000: 39
In 2001: 94
In 2002: 104
In 2003: 135, in totaal dus 385 berichten.
De afgelopen maanden is er hard gewerkt om het nieuwsarchief een wat uniformer uiterlijk te geven.
Tevens is van de gelegenheid gebruik gemaakt om aan elk bericht een onderwerp te koppelen,
waardoor het nu mogelijk is om op onderwerp te zoeken. Tot slot zijn er
gewoon heel veel berichten bij gekomen, zowel in 2002 als in 2003. Ik had een fikse achterstand
opgelopen welke hiermee is ingehaald. Met name op 21 en 23 november 2003 zijn tientallen berichten
extra online gekomen. Deze zijn natuurlijk allemaal in het chronologische
archief te raadplegen.
Terugblik
Aangezien de vierde verjaardag van de site niet ‘gevierd’ is, zullen we deze keer twee jaar
terugblikken. Een paar opmerkelijk gebeurtenissen in 2002 en 2003:
- De Vlietbrug bij Leidschendam-Voorburg had het zwaar te voorduren: zowel een vrachtwagen (11
maart 2002) als een schip (9 september 2002) ramde de brug, met enige hinder voor het treinverkeer
als gevolg.
- Eveneens spectaculaire dingen gebeurde bij Nootdorp, waar de Goudse lijn twee werd
stilgelegd in verband met een aanrijding met een bus. 8 september 2003 reed de stoptrein naar
Zoetermeer tegen HTM-lijn 33, op 9 maart 2002 was het Connexxion-lijn 131 die werd meegesleurd met
de Intercity uit Zwolle. Gelukkig vielen er in beide gevallen geen gewonden.
- Veel slechter liep het af in Alphen a/d Rijn. Lijnbus 165 uit Zoetermeer reed daar tegen
een goederenlocomotief op, waarbij de vooropstaande rangeerder dodelijk gewond raakte.
- De stadsdienst Zoetermeer van Connexxion kreeg nieuwe bussen, Berkhof Ambassadors. Deze extra
lichte lagevloersbussen zijn een verbetering ten opzichte van de Van Hools die sinds begin jaren
´90 dienst deden in Zoetermeer.
- De Sprinter was zelfs onderwerp van gesprek op de radio van Curaçao.
- En natuurlijk vierde we het 25 jarig bestaan van de Zoetermeer Stadslijn. Met een spelletje
op de site, waar twaalf mensen aan meededen. Frans Klück mag zich nog altijd de winnaar noemen.
- Station Centrum West verhuisde, werd gesloopt, en wordt nog steeds herbouwd. Het busstation
kwam op de Nederlandlaan, en ging later naar een hoekje bij de Afrikaweg.
- RandstadRail is in veel gemeenten al echt begonnen. Grondwerk, maar ook betonwerk zoals bij de
Nootdorpboog langs de lijn Den Haag – Gouda.
- Het voorbestaan van lijn 52 Rokkeveen – Rijswijk heeft aan een zijden draadje gehangen. Op het
laatste moment werd toch besloten de lijn te behouden, hetzij met een sterk uitgeklede dienstregeling.
- De nieuwe wijk Oosterheem kreeg een snelbus, lijn 76. De ´Modder-express´ kan ´ie wel genoemd
worden, als men de haltes in Oosterheem bekijkt. De bussen zelf hebben er ook onder te lijden.
- Er was ook slecht nieuws. Héél veel slecht nieuws. En dan heb ik natuurlijk over de verziekte
sfeer in de Sprinter, het geweld, de 1872 procesverbalen die per maand geschreven werden, de
diverse zware mishandelingen, de ruzie tussen NS, gemeente en spoorwegpolitie, de vele ruiten die
sneuvelden. Wie het geweld-dossier bekijkt, kan alleen maar huiveren.
De toekomst
En wat staat er in 2004 te wachten?
- Veel RandstadRail. In het voorjaar zullen de werkzaamheden ook in Zoetermeer losbreken. Het
viaduct in Oosterheem, de spoordijk in Seghwaert, het derde spoor bij Centrum West. Vooralsnog
zal de treindienst daar geen last van hebben van de (om)bouw, dat naar verwachting pas in 2005
en 2006 gebeuren (het verlagen van de perrons, aansluiten Oosterheemlijn).
- Het gewelds-offensief zal weer op gang komen, maar dat zal helaas niet al het geweld kunnen
voorkomen. Ook in 2004 waarschijnlijk weer berichten over vandalisme en geweld.
- De site kan wel een grote beurt gebruiken.
- Een nog altijd enthousiaste site-beheerder die gewoon fijn doorgaat.
- En nog veel meer… We zullen het op 5 januari 2005 weten.
Met vriendelijke groeten,
Maarten Batenburg, 29 december 2003 / 4 januari 2004