Wederom harde aanpak op Sprinter

Zwartrijders Sprinter massaal op de bon

Bij gezamelijke acties van politie Haaglanden, spoorwegpolitie en NS op de Zoetermeerlijn zijn
maandagavond en gisteren tientallen zwartrijders bekeurd. Gisteren werd tussen elf uur ‘s
morgens en vier uur ’s middags gecontroleerd door mensen van politie Haaglanden en de
Nederlandse Spoorwegen. In totaal 26 passagiers bleken niet in het bezit van een geldig
vervoersbewijs. Onder hen bevonden zich veel scholieren. De overtreders moesten tegen ‘verhoogd
tarief’ alsnog een kaartje kopen en ze kregen een boete. Volgens een woordvoerder van politie
Haaglanden was de sfeer op de Sprinter ‘rustig’. Ook maandagavond zijn op de Zoetermeerlijn
controles uitgevoerd. Dat gebeurde door negen conducteurs van de NS en evenzoveel mensen van de
spoorwegpolitie. De agenten van de spoorwegpolitie kwamen uit Arnhem en waren gekleed in
burger. Een van de politiemensen werd door een passagier in het gezicht gekrabd. Vier reizigers
gingen op de bon, omdat ze zich misdroegen. Tweeëndertig passagiers moesten alsnog een, het zij
veel duurder, kaartje kopen. Nog eens 47 mensen waren noch in het bezit van een kaartje noch
van geld. Zij moeten het verhoogde tarief en de boete per accept-giro betalen.

Letterlijk bericht Haagsche Courant
editie Zoetermeer 18 februari 2004

Weer ‘zero tolerance’ op de Sprinter

’s Morgens politie, ’s middags politie en ’s avonds politie. De ene keer in uniform, de andere
keer in burger. Én conducteurs. De komende tijd wordt er op de Zoetermeer Stadslijn geregeld
actie gevoerd om het zwartrijden en wangedrag terug te dringen. Wie zich niet aan de regels
houdt, krijgt lik op stuk. Op de Sprinter is het weer ‘zero tolerance’.

door René van Leusden

Twee goedlachse dames op leeftijd kijken aangenaam verrast als ze bij station Centrum West een
legertje poltiemensen en NS-conducteurs zien aankomen. Hebben jullie een vrije dag?”, vraagt
een van hen bij het passeren. Ze wacht het antwoord niet af “Hééérlijk”, roept ze uit. “Wij
ook.” Maar de geüniformeerde mannen en vrouwen hebben helemaal geen vrije dag. De acht agenten
zijn deze donderdagmorgen op weg naar het Sprinterstation om op de Zoetermeer Stadslijn de orde
te handhaven. Ze moeten ervoor zorgen dat de conducteurs hun controlerende werk kunnen doen en
het veiligheidsgevoel bij de reizigers terugkeert. Werken op de Sprinter is niet altijd een
pretje, blijkt uit de briefing die de acht aanwezige agenten kort ervoor krijgen in het bureau
Wegstapelplein. “Er zijn de laatste maanden weer vaker problemen op de Zoetermeerlijn”, vertelt
brigadier Ben Boomgaard hen.

“Pesten, bedreigen, beledigen, mishandelen. Conducteurs, door jongeren meestal ‘condo’s’
genoemd, krijgen van alles over zich heen. Het zijn vaak jongeren die zich misdragen.
Doordeweeks kunnen dat jongeren zijn die in Casa een blowtje gaan halen. In het weekend is het
meestal het uitgaanspubliek.” Boomgaard geeft een praktijkvoorbeeld van wangedrag: begin deze
week is een conductrice die acht weken zwanger was, in haar buik geschopt.

Vorige maand sloten politie Haaglanden, spoorwegpolitie, NS, Openbaar Ministerie en gemeente
Zoetermeer een convenant, waarin opnieuw de oorlog werd verklaard aan mensen die de sfeer in
de Sprinter en op de stations verzieken. ‘Opnieuw’, omdat ook begin vorig jaar gedurende enige
maanden een blauwe ‘tornado’ door de treinstellen van de Zoetermeerlijn raasde. Aanleiding voor
de campagne was de ernstige mishandeling van een broer en zus door een groep jongeren.
Grootschalige acties als in 2003 zitten er mede om financiële redenen niet direct meer in, legt
Boomgaard aan zijn mensen uit. Maar met ‘iets minder’ blauw en spektakel kan het ook. De nieuwe
campagne die vorige week is begonnen, wordt ‘anti-horkenbeleid’ genoemd. “Alle scholieren weten
inmiddels dat er weer wordt gecontroleerd. Dus het kan best rustig zijn. En, o ja, wees beducht
voor grote groepen jongeren. Die zijn nog wel eens lastig”, geeft de brigadier zijn mensen
mee.

Balustrade

Of de jongeman die op een perron van station Voorweg op een metalen balustrade een sigaretje
zit te roken, een ‘hork’ is, valt nog te bezien. Zonder het zich bewust te zijn, gebruikt hij
de balustrade op een manier die daarvoor niet is bestemd. Het komt hem op een boete van 25 euro
te staan. Boos kondigt hij aan in beroep te gaan. “Het hoort bij het ‘zero-tolerancebeleid’.
Alles wordt aangepakt”, licht een van de politiemensen toe.

Conductrice Lianne betrapt even later in de Sprinter een jongen op zwartrijden. Wie tegen de
lamp loopt moet alsnog een kaartje kopen, maar dat is dan wel vier keer zo duur. Is betalen
niet direct mogelijk? Geen probleem. Het kan ook per acceptgiro, al komt er dan wel 4,50 euro
administratiekosten bij. Binnen een week betalen, anders wordt het bedrag verhoogd met 27 euro.
De gesnapte zwartrijder accepteert de bon gelaten. “Hij doet nooit moeilijk”, zegt Lianne, die
hem al vaker op zwartrijden heeft betrapt. De jongen blijkt afkomstig uit een familie van
zwartrijders. Het toeval wil dat de conducteurs wat later op de ochtend in een andere Sprinter
ook zijn moeder en zus tegenkomen. “Ik heb geen kaartje”, lacht de zus. “Maar m’n moeder heeft
er twee”. “Goed zo”, prijst een van de conducteurs haar, “maar we hebben wel net je broer een
bon gegeven.”

Relaxed

Lianne is sinds 1997 conductrice op de Sprinter. “Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad. Ja,
ik ben een jaar of twee geleden door een meisje in m’n buik geschopt omdat ik haar blowtje
afpakte. Dat meisje kreeg een taakstraf en een treinverbod. En ik zag eens dat een paar jongens
twee collega’s van mij hard in de hoek van een trein schopten en er vandoor gingen. Maar er
gebeuren ook leuke dingen. Toen ik hoogzwanger was, werkte ik gewoon door. Nu vragen boefjes
mij: ‘Heeft u al een kindje?”

Bij de ‘debriefing’ net voor lunchtijd op het politiebureau vraagt Boomgaard aan de
politiemensen of hun aanwezigheid op de trein zin had. Ze vinden van niet. Daarvoor was de
sfeer ‘aan boord’ te relaxed. Toch was er bij een van de afgesplitste teams even een situatie
met twee ‘machojongetjes’ die volgens de NS’ers problematisch zou zijn geworden als er geen
politie bij was geweest. De agenten worden ’s middags afgelost door collega’s van de
spoorwegpolitie die op hun beurt ’s avonds zullen worden opgevolgd door het DOG-team (Dienst
Ondersteunende Groep, extra getrainde agenten van het korps Haaglanden). Beide laatste teams
opereren deze dag in burger om het verrassingelement te vergroten. Ze mengen zich onopvallend
tussen de reizigers. Het verrassingseffect gaat enigzins verloren doordat de conducteurs wél in
uniform zijn. Dat blijkt ’s middags op het station Stadhuis. Drie jonge mannen willen
instappen, zien de conducteurs en maken rechtsomkeert.

De boetes op de Sprinter van 25 tot 95 euro:

Dronkenschap: 25 euro.

Onder invloed drugs: 25 euro

Roken waar dat niet mag: 25 euro

Op de rails lopen: 25 euro

Schoenen op de bank: 25 euro

Niet opvolgen van aanwijzingen politie: 46 euro

Voorwerpen uit trein gooien: 46 euro

Onnodig aan de noodrem trekken: 50 euro

Valse naam opgeven: 95 euro

Belediging: officier van justitie/rechter bepaalt straf.

Veroorzaken wanordelijkheden: idem

Afval op station gooien: idem

Baldadigheid: idem

Letterlijk bericht Haagsche Courant
editie Zoetermeer 20 februari 2004

Nieuwe acties op Sprinter hebben al effect

Bij een grote controle op de Zoetermeer Stadslijn zijn donderdag 43 mensen betrapt op
zwartrijden. Er werden acht bekeuringen uitgeschreven en er is één aanhouding verricht.

De actie was onderdeel van een nieuwe campagne tegen zwartrijden en wangedrag waarmee vorige
week is begonnen. De campagne heeft de naam ‘anti-horkenbeleid’ gekregen. Hiermee verwijst men
naar de grootscheepse controles die begin vorig jaar onder de noemer ‘anti-hufterbeleid’ werden
gehouden. De politie maakt de resultaten van het anti-horkenbeleid volgende maand bekend. Nu al
staat vast dat vele tientallen personen op zwartrijden zijn betrapt. Twee personen zijn
aangehouden. Verder is een onbekend aantal boetes uitgedeeld voor met de voeten op de bank
zitten en roken in de trein of op plekken op stations waar dat verboden is. Bij de actie van
gisteren werkten NS-conducteurs ’s morgens nauw samen met geüniformeerde agenten van Politie
Haaglanden. ’s Middags gebeurde dat met agenten in burger van de spoorwegpolitie en ’s avonds
met extra getrainde agenten in burger van het zogenaamde DOG-team (Dienst Ondersteunende Groep)
van Politie Haaglanden.

Nadat de grote acties in maart vorig jaar eindigden, keerde de problemen op de lijn geleidelijk
weer terug. Begin februari werd een acht weken zwangere conductrice door een passagier in haar
buik geschopt. De terugkeer van de narigheid deed Politie Haaglanden, spoorwegpolitie, NS,
Openbaar Ministerie en gemeente Zoetermeer besluiten tot een meer structurele aanpak. De
partijen sloten daartoe vorige maand een convenant. Het Stadsgewest Haaglanden zorgde voor een
subsidie van 50.000 euro. Hoe lang de nieuwe campagne gaat duren, wil de politie nog niet
zeggen.

Reactie achterlaten