Lijn 47: ‘Meneer, mag ik er hier uit?’

Nergens zo’n vriendelijke buslijn in de regio als lijn 47 van Leidschendam Prinsenhof via Leidschenveen naar Zoetermeer
Centrum West. Werkelijk iedereen groet de chauffeur bij binnenkomst en bedankt hem bij het uitstappen. Eén nadeel: er
kunnen slechts vijftien mensen zitten, dus de bus is vaak vol.

door Annemieke Hartman

Passagiers die voor het eerst met bus 47 willen meerijden, moeten even opletten. Lijnbus 47 ziet er namelijk uit als een
taxibusje of een bus voor gehandicaptenvervoer.

“Meneer, mag ik er de volgende halte uit?”, roept een oudere man in de richting van de chauffeur. “Natuurlijk”, antwoordt
de chauffeur. Nog een punt van aandacht: niet elk busje heet ‘stopknoppen’.

Maximaal vijftien passagiers kunnen erin. Klein maar fijn, want nergens zo’n gezellige sfeer in de bus als in de 47.
Werkelijk iedereen groet de chauffeur vrolijk bij binnenkomst. Bij het uitstappen klinkt ook vaak eenn ‘bedankt!’ En
tijdens het rijden spontaan gesprekken tussen passagiers. Twee keer per uur tuft de 47 vanuit Leidschendam-Prinsenhof,
via de sluis langs de Vliet naar Leidschenveen en over de Zoetermeerse Rijweg naar Zoetermeer Centrum West. En vice versa.
Buschauffeur Ben Kali spreekt het kleinschalige karakter van de bus aan. “Ik probeer het ook zo gezellig mogelijk te
maken”, zegt Kali. Voor ouderen stopt mij gerust een stukje verder en of rijdt hij even om. “Dat kan met een kleine bus.
Jongeren vragen ook weleens; ‘mag ik er hier uit?’ Maar daar begin ik niet aan. Die kunnen nog best lopen. Soms heb je
helaas jongeren die rotzooi maken”, moet hij constateren’. “Die cola drinken achterin en de zooi laten liggen. En soms
springen ze via de nooduitgang uit de bus bij een stoplicht. Levensgevaarlijk.”

Overvol

In de spits zit de bus overvol. Al bij het vertrekpunt op Zoetermeer Centrum West ’s ochtends om half acht richting
Leidschenveen moeten er mensen staan. Of beter gezegd, hangen. Zoetermeerders Dennis Fortuin en Danny van der Put gaan
elke dag met de 47 naar hun werk in het Forepark. “In het begin reed de 42 deze route. Dat was wel een grote bus en daar
zat ik vaak in mijn eentje in”, zegt Fortuin. “Met de verandering van de dienstregeling in september is het een kleine
bus geworden (MB: het was 13/14 december), gaat Van der Put verder. “Maar van ons mag het wel weer een grote worden.” Of
het hen ook op valt dat iedereen zo vriendelijk doet? “Ach, ik groet de chauffeur ook in de grote bus”, zegt Fortuin.
“Maar ik heb me wel verbaasd dat hier iedereen hem ook bedankt bij het uitstappen. Die man doet toch gewoon zijn werk?”
Een woordvoerder van Connexxion laat weten dat de busmaatschappij bezig is een oplossing te zoeken. “Met de komst van de
snelbus 40 van Leidschenveen naar Leidsenhage is de 47 twee keer per uur gaan rijden. Uit ervaring weten wij dat je een
nieuwe lijn anderhalf jaar de tijd moet geven om op gang te komen. Een grote bus kan niet langs de sluisjes en de Vliet
rijden. Daar zouden we dan iets op moeten verzinnen.”

Reactie achterlaten