Donderdag 21 december treinstaking

Aanstaande donderdag (21 december) wordt er zéér waarschijnlijk gestaakt door een gedeelte van
het NS-personeel. Hierdoor zal er de hele dag geen treinverkeer mogelijk zijn op zowel de
Stadslijn als het traject Gouda – Den Haag. NS zet geen vervangende bussen in.

De machinisten en conducteurs gaan staken tegen het plan van het management om het personeel
voortaan slechts een beperkt aantal trajecten te laten rijden. Hierdoor zouden vertragingen
voorkomen kunnen worden, doordat personeel onderweg niet overstapt (met alle kans op
vertragingen). Ook kan het personeel efficiënter ingezet worden.

Het tegenwoord van het personeel is dat het werk hierdoor aanzienlijk saaier wordt. Bovendien
zijn worden er helemaal niet zoveel vertragingen veroorzaakt door te laat personeel.
Conducteurs zijn bang om op probleemtrajecten (zoals de Zoetermeer Stadslijn) telkens weer
de zelfde raddraaiers tegen te komen, en zo een bekend lijdend voorwerp te worden.

Reizigers tussen Zoetermeer en Den Haag kunnen gebruik maken van Interliners 380/382, die
stoppen op de A12-halte bij station Zoetermeer. Vanaf Centrum West is de spitsbus 54 naar
Holland Spoor een alternatief. Binnen Zoetermeer kun je gebruik maken van de stadsbussen.
Kijk hier voor de dienstregelingen.

Lezers van deze site die een persoonlijk reisadvies willen, kunnen deze krijgen door ‘hun
verlanglijstje’ even door te melen. Ik zal zo spoedig
mogelijk terugmelen.

Bericht toegevoegd op 19 december 2000

Verslag treinstaking

De treinstaking op 21 december was voor de Zoetermeer Stadslijn minder ingrijpend dan ik
verwachtte. De Sprinter reed buiten de spits gewoon volgens dienstregeling, hoewel ik ook
berichten hoorde van onregelmatige intervallen. Het is me onbekend of in de spits volgens
spitsdienstregeling werd gereden, of dat daar te weinig bereidwillig personeel voor was (acht
machinisten).

Het toch rijden van de Stadslijn is opmerkelijk, want juist deze spoorlijn is een van de
trajecten waar het ‘rondje om de kerk’ bijzonder van toepassing is. Overigens bleef een choas
uit, want veel Zoetermeerders en andere Nederlanders maakten dankbaar gebruik van de situatie
om een extra lange kerstvakantie te vormen. Het was dan ook opmerkelijk rustig in de Sprinter.

Bericht toegevoegd op 21 december 2000

Pas op 10 januari 2001 wisten de commissie Stadswerken en dagblad Z dat de Sprinters gewoon reden. (bericht niet meer online
beschikbaar)

Reactie achterlaten