Sneltrams worden blauw na stemming

RandstadRail en de keus van de neus

Daar staat-ie dan, een beetje weggestopt in een hoekje van de Markt tussen stadhuis en de Grote Dobbe: een écht voorstuk
van een RandstadRail-voertuig. Tot zaterdagnamiddag kunnen Zoetermeerders kennismaken met de sneltram, die met ingang van
1 juli 2006 de Sprinters op de Zoetermeerlijn en de trams op de Haagse HTM-lijnen 3 en 6 gaat vervangen. Wie dat leuk
vindt, kan gelijk zijn stem uitbrengen op één van de twee varianten van de neus van het voertuig en een keuze maken uit
drie soorten stoelbekleding en drie soorten vloerbedekking. De ‘verkiezing’ werkt volgens het principe van ‘de meeste
stemmen tellen’.

Zij die hun keuzebon in de stembus hebben gedeponeerd, ontvangen in een witte partytent naast de sneltram een presentje,
een doosje met daarin een bloempotje en een zonnebloempit. Zolang de voorraad strekt, natuurlijk.

Het is donderdagmiddag nog rustig bij de sneltram, waarvan de ene helft overwegend rood en wit, en de andere blauw, grijs
en een beetje wit is gekleurd. PvdA-wethouder Edo Haan van verkeer en vervoer roept van een geïmproviseerd perronnetje de
bewoners van Zoetermeer op toe van de gelegenheid gebruik te maken mede te bepalen hoe het lightrailvoertuig eruit gaat
zien. Over zijn eigen voorkeur hoeft hij niet lang na te denken: “Als PvdA-man kies ik voor rood.” Haan vertelt dat het
voertuig vers uit de fabriek van het Franse Alstom komt. Als iedereen het gevaarte heeft gezien, wordt het afgebouwd voor
de Duitse stad Kassel die sneltrams van hetzelfde type heeft besteld. De ramen van het voertuig zijn ondoorzichtig zwart,
om het nog lege interieur aan het oog te onttrekken. De ‘echte’ sneltrams krijgen doorzichtig getint glas. Het model was
zes dagen in Den Haag te zien. Het Stadsgewest heeft vijftig sneltrams van drie miljoen euro per stuk besteld. Ze komen
niet allemaal tegelijk, verduidelijkt Hans Boers die namens de gemeente Zoetermeer de communicatie over dit project
verzorgt. “Op 1 juli 2006 zijn er 25 geleverd. Daarna wordt er elke week een bijgeleverd. Tegen de kerst moeten ze er
alle vijftig zijn.”

Twee al wat oudere vrouwen en een man bepalen ondertussen in de partytent hun ‘keus van de keus’. “Ik kies voor de rode
met de grotere koplampen”, zegt de man, “Nu de bekleding nog.” Naar hun mening verschillen de drie soorten bekleding
onderling maar weinig; drukke patronen met veel rood en donkerblauw. Mevrouw Don uit Zoetermeer is niet gecharmeerd van
het bijna effen grijze vloerzeil: “Dat is natuurlijk hartstikke besmettelijk.” Meneer Geusebroek uit Zoetermeer kijkt uit
naar het moment dat RandstadRail daadwerkelijk gaat rijden: “Het voordeel is dat je zonder overstappen van Zoetermeer
naar Den Haag Zuidwest kunt en dat de tram veel frequenter rijden dan de Sprinter. Ik ga altijd met het openbaar vervoer
naar Den Haag, want je kunt je auto er moeilijk kwijt en het parkeren is erg duur.” Geusebroek is ook wat bezorgd:
“Hopelijk worden deze trams niet te snel vernield.”

Stemmen kan tot en met morgen van 10 tot 17:30. Ook via de website http://www.randstadrail.nl kan een keuze worden gemaakt.

Letterlijk bericht Haagsche Courant 11 juni 2004

Kleur bekennen

De wethouder verkeer en vervoer, Edo Haan (PvdA), had vorige week donderdag geen moeite met het aangeven van zijn
voorkeur voor de kleur van het toekomstige lightrail-voertuig. Op de dag van de Europese verkiezingen koos hij zonder
aarzeling voor de kleur rood. Een deel van het voertuig stond van donderdag tot en met zaterdag opgesteld op de Markt
achter het Stadhuis. Behalve dat men een indruk van het nieuwe RandstadRail-materieel kreeg, kon men ook een voorkeur
uitspreken voor de neus van het voertuig, het ontwerp van de stoelbekleding en de kleurstelling van de vloeren. Velen
maakten van deze gelegenheid gebruik. Gezien de vele fotograferende bezoekers waren onder hen ook veel trein- en
tramliefhebbers. Wat nog niet kon, was het interieur van het voertuig bekijken. Daarvoor moet u nog wachten tot juli
2006, als RandstadRail met deze voertuigen gaat rijden.

Stadsnieuws 18 juni 2004

Lightrailvoertuigen worden blauw

De voertuigen van RandstadRail die vanaf 2006 tussen Den Haag en Zoetermeer gaan rijden, krijgen een blauwe kleur.
Ongeveer driekwart van de ruim 3000 deelnemers aan een peiling vindt blauw een betere kleur voor de voertuigen dan rood.
Inwoners van Haaglanden konden de afgelopen maanden aangeven welke kleur RandstadRail moet krijgen en wat voor neus de
voertuigen moeten krijgen. Ze konden hun mening geven door het inzenden van een bon uit deze krant, bij het bezoeken van
een demonstratietram en via een peiling op internet.

Letterlijk bericht Haagsche Courant 8 juli 2004

Publiek kiest voor blauw

Inwoners van Haaglanden hebben met een overgrote meerderheid gekozen voor de blauwe variant van het toekomstige RandstadRailvoertuig. Tijdens de tentoonstelling van het modelvoertuig in Zoetermeer en in Den Haag begin juni brachten ruim drieduizend mensen hun stem uit. Tweederde van de stemmers gaf per antwoordcoupon of via de website aan dat ze het liefst een blauw voertuig door de regio zien rijden. Daarnaast wil een groot deel van het publiek een lichtgrijze vloer en een bekleding waarin het logo van RandstadRail duidelijk herkenbaar is.

Mening publiek

Het modelvoertuig heeft dus veel bezoekers getrokken. De organisatoren zijn verheugd dat daarbij zoveel mensen hun voorkeur hebben uitgesproken. ‘Wij wilden de mening van de reiziger horen, en die mening is ook doorslaggevend. Zíj zijn tenslotte de toekomstige gebruikers van deze voertuigen. Het is prettig om te zien dat deze mensen nu al zoveel belangstelling hebben voor RandstadRail’. RandstadRail rijdt vanaf 1 juli 2006 tussen Den Haag en Zoetermeer.

Concessie

Onlangs ontving het Franse bedrijf Alstom de definitieve opdracht van HTM om de vijftig RandstadRailvoertuigen voor de Zoetermeerlijn te leveren. Kort daarvoor ging het ministerie van Verkeer en Waterstaat akkoord met een concessie aan HTM voor de exploitatie van RandstadRail voor een periode van elf jaar. Deze concessie wordt door het stadsgewest Haaglanden aan HTM verleend. Hiermee biedt Haaglanden aan HTM de zekerheid tot 2017 om RandstadRail en de tram te mogen exploiteren.

Stadsnieuws 16 juli 2004

Blauw bekoort de reiziger

Vriendelijk, modern, mooi. De gebruikers van de huidige Sprinter zien zich al in de nieuwe lightrailvoertuigen zitten. Er
is gekozen voor metaalkleurige voertuigen met blauwe banden, die vanaf 2006 van Oosterheem naar het Haagse Kijkduin
moeten rijden.

“Ik zie me hierin wel zitten.” Een mevrouw, op weg naar Den Haag, bekijkt even kritisch het ontwerp. “Een mooie kleur. Ik
heb alleen niet gestemd. Dit vind ik toch wel een vooruitgang. Voor mij is het ideaal, want ik moet één keer per week
naar Kijkduin. Dat doe ik dadelijk zonder overstappen.”

“Ik vind het heel mooi; modern en futuristisch.” Yohao Valdez is op weg naar de kapper in Den Haag. Binnenkort zal hij
veel vaker met de trein reizen, wanneer hij aan zijn studie in Rotterdam begint. “Rood zou ik niet doen. Deze
kleurencombinatie is goed. Misschien dat ze, doordat ze nieuw zijn, meer uitstraling hebben dan de huidige Sprinter.
Hoewel ikzelf me nooit onveilig voel.” “Dat blauw is wel mooi”, meent meneer Hagelukan. “Al heb ik zelf niet gestemd op
de kleur en het interieur. Zo vaak ga ik niet met de trein. Meestal ga ik met het fietsie.”

“Hij lijkt wel op de metro”, zegt een mevrouw, wachtend op bus 73. “Ik wist niet dat je kon stemmen, maar ik vind blauw
mooier dan rood. Alleen in de winter neem ik de trein, naar het Stadshart. Dadelijk is het wel handig, want ik heb een
dochter in Oosterheem. Als ik nu een bus te laat heb, mis ik de overstap en moet ik een half uur wachten. Het zou mooi
zijn als hij dadelijk naar Rotterdam doorrijdt. Maar of ik dat nog meemaak? Misschien als laatste ritje.” “Ik houd van
blauw”, zegt de heer Hemelaar, die zijn vouwfiets tot kleine proporties brengt. De advocaat is op weg naar de rechtbank in
Den Haag. “Of het de Sprinter is of deze nieuwe, maakt mij niet uit. Als de verbinding maar blijft en hij er maar niet
langer over doet naar Den Haag.”

“Hoe hij eruit ziet, maakt mij niet uit”, zegt mevrouw Kerk nuchter. “Rijden moet-ie. En op tijd.”

Letterlijk bericht Haagsche Courant 9 juli 2004

De beheerder van deze site heeft niet gestemd: ’t vleugje onafhankelijkheid van deze site moet behouden blijven 🙂

Het model betrof een verse in ruwbouw voltooide kopbak van een voor het Duitse Kassel bestemde tram. De bak heeft geen interieur en ondoorzichtig glas om in te voorkomen.

Reactie achterlaten