De Nederlandse Spoorwegen voelen zich buitenspel gezet bij de aanbesteding van de RandstadRail, de nieuwe lightrailverbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer. De NS willen graag meedingen naar de lijn, die door de stadsregio’s Haaglanden en Rotterdam echter onderhands is gegund aan de eigen stadsvervoersbedrijven HTM en RET.
Deze week kondigden de NS, aan dat ze op 1 april volgend jaar stoppen met het rijden op vier noodlijdende spoorlijnen, tenzij het ministerie van verkeer extra geld bijpast. Het gaat om de Hofpleinlijn, de Zoetermeerlijn, Dordrecht – Geldermalsen en Arnhem – Tiel. Bij de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn speelt bovendien mee dat die verbindingen medio 2006 worden overgenomen door de HTM en RET samen.
“Waarom zouden wij doorrijden op een lijn waarop we zwaar verlies lijden en bovendien over een paar jaar weg moeten?”, zegt een NS.woordvoerster.
In plaats van treinen gaan over twee jaar tussen Zoetermeer, Den Haag en Rotterdam sneltrams rijden die ook op het Haagse tramnet en het Rotterdamse metronet kunnen, de ‘RandstadRail’. De NS zeggen dat het zeer geïnteresseerd is: “We willen heel graag over de voorwaarden praten.”
De stadsregio’s en RET en HTM reageren verbaasd. De RET wijst erop dat oorspronkelijk NS meededen aan RandstadRail, maar anderhalf jaar geleden ‘eruit zijn gestapt’ toen de drie het niet eens konden worden over de offerte aan de stadsregio’s. “De NS hebben een hele dure vorm van exploitatie en stellen ook hele hoge rendementseisen.” De NS spreken van een kwalitatief meningsverschil: over frequentie, het materieel en over de aansluiting op het Haags en Rotterdams openbaar vervoernet.
Dat HTM en RET de RandstadRail gaan rijden, is nog niet helemaal zeker. De stadsregio’s en het ministerie van verkeer zijn het oneens over de contractduur. Volgens Haaglanden en Rotterdam is de voorgestelde zes jaar veel te kort om de forse investeringen terug te verdienen. Zo gaat de RandstadRail aan de rand van Rotterdam ondergronds.