Alstom mag RandstadRail-trams gaan maken

Frans voertuig voor RandstadRail

door Axel Veldhuijzen

De Franse treinbouwer Alsthom is uitverkozen om vijftig voertuigen voor RandstadRail te mogen bouwen. Het bedrijf gaf
gisteren concurrenten uit Duitsland, Canada en Spanje het nakijken. Met de order is zo’n 150 miljoen euro gemoeid.

De eerste voertuigen worden begin 2006 geleverd. De nieuwe rijtuigen rijden straks op de RR-lijnen 3 en 6. De huidige
tramlijnen 3 en 6 worden in de loop van 2006 verlengd met het tracé van de Zoetermeerlijn. De nieuwe ‘lightrailvoertuigen’
zijn acht meter langer en dertig centimeter breder dan de Haagse trams. De instap is gelijkvloers. Buiten de spits mogen
er ook fietsen mee. Voor de RR-verbindingen met Rotterdam komen nieuwe ontwerpen.

Alsthom werd verkozen boven de leveranciers Siemens (Duitsland), Bombardier (Canada), en Caf (Spanje). Volgens de Haagse
wethouder Bruins (VVD, verkeer) was Alsthom niet zozeer de goedkoopste als wel de bieder met het beste aanbod voor de
langere termijn. Het Franse Alsthom verkeert in financiële problemen en krijgt een door de Europese Unie bekritiseerde
staatssteun van ruim drie miljard euro. RandstadRail-exploitant HTM heeft daarom van het bedrijf een bankgarantie
gevraagd. Volgens Bruins is dat de beste zekerheid dat de voertuigen ook echt zullen worden geleverd. Bruins wil met de
HTM een exploitatiecontract voor twaalf jaar afspreken. Dat mag niet volgens de concessieregels. Hij heeft het ministerie
van Verkeer en Waterstaat daarom gevraagd een uitzondering te maken. “Een contract voor twaalf jaar is natuurlijk veel
goedkoper dan een contract voor maar zes jaar”.

Voor de RR-verbinding met Rotterdam komen andere voertuigen. Alsthom werd verkozen boven Siemens (Duitsland), Bombardier
(Canada) en Caf, (Spanje). Volgens de Haagse wethouder Bruins (VVD, verkeer) was Alsthom niet zozeer de goedkoopste als
wel de bieder met het beste aanbod voor de langere termijn.

Bruins is ervan overtuigd dat de Randstadraillijn naar Zoetermeer wel een succes wordt, in tegenstelling tot de huidige
Zoetermeerlijn. “Deze voertuigen gaan vaker rijden. Het wordt dus een aantrekkelijker product.” De voertuigen van Alsthom
rijden al in Kassel (Duitsland). Om ontwikkelingskosten te besparen is voor een bestaand type gekozen. Om de voertuigen
toch iets ‘eigens’ te geven zal Alsthom twee neuzen en interieurs ontwikkelen. Inwoners van Haaglanden mogen bepalen hoe
de Randstadrailvoertuigen er uit gaan zien. De Haagsche Courant zal beide varianten volgende maand afdukken.

Letterlijk bericht Haagsche Couranct editie Zoetermeer 17 april 2004

Leverancier lightrail-voertuigen RandstadRail bekend

HTM Personenvervoer NV en het stadsgewest Haaglanden hebben besloten het Franse bedrijf Alstom de opdracht te geven voor
de levering van 50 lightrail-voertuigen voor de Zoetermeerlijn. Wethouder Edo Haan (verkeer en vervoer) is blij met het
besluit: ‘Het betekent weer een mijlpaal op weg naar een volwaardige en comfortabele vorm van openbaar vervoer, in de
vorm van RandstadRail.’

De keuze voor Alstom is het resultaat van een Europese aanbesteding die medio 2003 van start ging. Het betreft een order
van ongeveer 150 miljoen euro. De keuze is gemaakt op basis van onder meer de volgende criteria: het financiële aanbod,
de levertijd en de voorspelde onderhoudskosten. Daarnaast voldeed Alstrom het beste aan de eisen op het gebied van
gelijkvloerse instap, zitplaatsen in het voertuig en contractvoorwaarden met de HTM.

Kenmerken

De belangrijkste kenmerken van het materieel zijn:

Gewicht 58 ton

Lengte 38 meter

Breedte 2,65 meter

Zitplaatsen 90

Staanplaatsen 130

Aantal deuren 5 aan weerskanten, tweerichtingen voertuig

Maximumsnelheid 80 km. per uur

Comfort Rolstoelplekken, dynamische reisinformatie, klimaatregeling in voertuig

Publiekspresentatie

De bedoeling is dat in juni op het Stadhuisplein een publiekspresentatie van het RandstadRail-materieel gaat
plaatsvinden. Aan de hand van modellen kunnen geïnteresseerden dan hun mening geven over de varianten van de kop van het
voertuig, de bekleding in het voertuig en het stoeltype. Nadere informatie hierover volgt op een later tijdstip.

Stadsnieuws 23 april 2004

ALSTOM wins 150 million euro contract for the supply of tram-trains in the Netherlands

HTM Personenvervoer NV, a Dutch public transport operator, has notified ALSTOM of the award of an order worth 150 million euros for
the supply of 50 RegioCITADIS tram trains.

The vehicles will operate on RandstadRail, a new light rail link that connects the centers of The Hague, Zoetermeer and Rotterdam.
They will offer service between The Hague and Zoetermeer, and are designed to run seamlessly on both the mainline intercity tracks

and the tram tracks of The Hague.

Each bidirectional, three-car vehicle will carry up to 220 passengers and is designed with a 75 percent low floor and low
boarding access.

They are similar to the 28 RegioCITADIS tram trains that ALSTOM is to deliver to Kassel in Germany later this year. The first

vehicles for RandstadRail will be delivered at the beginning of 2006, with commercial service scheduled to begin mid 2006.

ALSTOM will carry out the contract at its facilities in Ridderkerk, the Netherlands, and Salzgitter, Germany.

Philippe Mellier, president of ALSTOM Transport, said: “This is a major milestone in the commercialization of RegioCITADIS, from our
best-selling CITADIS range. In selecting ALSTOM from strong international competition, our new customer has recognized our
widely-proven competence as a systems and vehicle supplier, and we are committed to providing HTM with a world-class product.”

Characteristics of the Regio CITADIS for RandstadRail

– Type of vehicle: 3-car bi-directional tram train with 75% low floor

– Power supply: 600 V DC and 1500 V DC

– Track gauge: 1,435 mm

– Length of vehicle: 36.5 m

– Width of vehicle: 2.65 m

– Boarding height: 340 mm

– Floor height: 420 mm (over 75% of the length of the vehicle)

– Passenger capacity: 90 seated and 130 standing passengers

– Number of doors: 5

– Width of doors: 1,300 mm

– Maximum speed: 80 kph

– Power: 720 kW

Bron: Rail & Transports

Reactie achterlaten