NS geeft nog geen uitsluitsel

NS: Nog geen beslissing over Zoetermeerlijn

De directie van de NS heeft nog geen knopen doorgehakt over wat er met de Zoetermeerlijn moet gebeuren, voordat per 1 juli 2006 RandstadRail erop gaat rijden. Dat heeft een woordvoerder van de NS gistermiddag desgevraagd laten weten.

“De NS blijft geïnteresseerd in de om deze lijn tot juli 2006 te blijven berijden, maar niet ten koste van alles. Het
moet wel rendabel zijn”, zegt de woordvoerder. […] Het ministerie van verkeer en waterstaat voelt er weinig voor de
bijdrage te verhogen. Eind mei zou de NS-directie de knoop doorhakken. Er zijn twee hoofdopties: de NS blijft de
Zoetermeerlijn tot juli 2006 exploiteren (desnoods met minder treinen) of de lijn wordt gegund aan een andere vervoerder
die er al dan niet met eigen voertuigen op gaat rijden.

Letterlijk bericht Haagsche Courant van 25 mei 2004

‘NS moet verder op Sprinter’

door René van Leusden

“Het is mijn stellige overtuiging dat de Nederlandse Spoorwegen tot juli 2006 moeten doorgaan met de Zoetermeer Stadslijn
en de Hofpleinlijn. Je kunt de reiziger niet in de kou laten staan. De NS moet even doorbijten, tot er over twee jaar
sneltrams van RandstadRail op deze lijnen gaan rijden.”

Dat zegt de Haagse wethouder Bruno Bruins als lid van het dagelijks bestuur van het Stadsgewest Haaglanden. Bruins, die
binnen dit samenwerkingsverband van negen gemeenten (waaronder Zoetermeer) de portefeuille ‘verkeer en vervoer’ heeft,
reageert hiermee op de spoedig te verwachten beslissing van de NS-directie over het al dan niet afstoten per april 2005
van de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn. […]

Bruins is van plan voor het eind van deze week ook nog eens het ministerie te vragen alles in het werk te stellen om de
NS zo ver te krijgen dat die tot juli 2006 op de beide lijnen blijft rijden. Het zou volgens hem niet alleen voor de
reiziger maar ook voor RandstadRail een slechte zaak zijn als de NS er voortijdig mee stopt. “De kwaliteit van het
openbaar vervoer zou daarmee in het geding komen. Goed openbaar vervoer bestaat alleen als je het elke dag aanbiedt.”
Bruins, die al maanden betrokken hoopt te worden tussen het ministerie en de NS, acht de kans ‘groot’ dat de NS
uiteindelijk toch zal kiezen voor de reiziger. “Ik verwacht toch wel dat we straks kunnen zeggen: ‘eind goed, al goed’.”

Mocht de NS toch voortijdig met de Zoetermeer Stadslijn stoppen, dan vindt Bruins een overname van de exploitatie door de
HTM het beste alternatief. “De HTM heeft zich bereid verklaard over de mogelijkheid mee te denken. Ik ben daar blij mee,
al vind ik eigenlijk dat de HTM alle aandacht op RandstadRail moet blijven richten.” […]

Letterlijk bericht Haagsche Courant van 26 mei 2004

Geen garantie voor kleine spoorlijnen

Het kabinet wil geen garantie geven voor het voortbestaan voor een viertal kleine spoorlijnen. Gisteren werd bekend dat
de NS af wil van de Zoetermeerlijn, het Hofpleinlijntje (Den Haag – Rotterdam via Pijnacker) en de diensten tussen
Dordrecht en Geldermalsen en tussen Arnhem en Tiel.

Deze lijnen zijn volgens de NS te duur. Alleen als het Rijk er meer geld bij legt, wil de NS op die lijnen blijven rijden.
“De NS legt er naar eigen zeggen op toe, maar dat wil ik eerst zien”, stelde staatssecretaris Schultz van Haegen
(Verkeer). Volgens haar wil het kabinet in principe de lijnen in standhouden. Toch is het kabinet tegelijkertijd niet
bereid dat ten koste van alles te doen. De ruimte van de overheid om onrendabele lijnen te behouden is beperkt, zo
waarschuwde de staatssecretaris.

Als het nodig is moet het kabinet andere prioriteiten stellen. “Waar wij voor staan is een goed openbaarvervoerproduct”,
zei Schultz tegen de Kamer. Als dat product betekent dat de verbinding beter door bussen kan worden gedaan, moet dat zo
zijn. “Je hebt soms meer aan een bus die drie of vier keer per uur komt dan aan één keer per uur een trein.”

Schultz zegde toe dat ze met de NS zal praten over het instandhouden van de treindiensten tussen Arnhem en Tiel en die
tussen Dordrecht en Geldermalsen. De Zoetermeerlijn en het Hofpleinlijntje wil Schultz onderbrengen bij de gemeentelijke
vervoerbedrijven van Den Haag en Rotterdam. Van een privatisering van kleine, onrendabele lijnen is geen sprake.

Toch is de oppositie in de Tweede Kamer niet gerust op een goede afloop. GroenLinks en SP vrezen dat een sluiting van de
vier spoorlijnen de opmaat is voor een verdere afbraak van het spoornet.

Bron: Nederlands Dagblad, 26 mei 2004

Bruins: ‘NS dupeert reizigers met stopzetten Zoetermeerlijn’

Het stadsgewest Haaglanden ziet ernstige schade ontstaan aan de dienstverlening voor reizigers als de NS de
Zoetermeerlijn per eind maart 2005 buiten dienst zou stellen. Portefeuillehouder Bruins van Verkeer spreekt van “een
onbestaanbare situatie voor de bereikbaarheid tussen Zoetermeer en Den Haag, waaraan op dit moment juist op alle fronten
keihard wordt gewerkt”.

“Bovendien is dit strijdig met alle in het verleden gemaakte afspraken over RandstadRail, het regionale lightrail-systeem
dat medio 2006 de plaats van de Sprinter op de Zoetermeerlijn moet gaan overnemen. Nog in 2003 hebben de NS per brief aan
ons bevestigd de reizigers van de Zoetermeerlijn niet in de kou te willen laten staan. Een tussentijdse opzegging van het
contract was toen voor NS niet aan de orde. Aan die afspraak wil ik NS graag houden.”

Er wordt in de regio Haaglanden hard gewerkt om medio 2006 de eerste reizigers met RandstadRail op de Zoetermeerlijn te
kunnen vervoeren. “De zaak versnellen om zo al in maart 2005 met dit lightrail-systeem te kunnen rijden is absoluut
onmogelijk. Zo moeten de voertuigen voor RandstadRail nog besteld worden en wordt er bovendien NU gewerkt aan de
benodigde infrastructuur.”

Bruins vindt het daarom onaanvaardbaar wanneer de NS niet tot een oplossing zou komen. De voornemens van de NS schaden in
zijn ogen de reizigers en de algehele bereikbaarheid van de regio.

Persbericht Haaglanden 26 mei 2004

Sprinter blijft rijden tot 2006

door Jeroen de Vreede

De Sprinters op de Hofpleinlijn en de Zoetermeer Stadslijn blijven rijden tot de komst van RandstadRail in 2006. Het
ministerie van Verkeer is contractueel verplicht om tot die tijd te zorgen voor een treindienst.

[…]

Als de NS daadwerkelijk het contract per 1 mei 2005 stopzet, moet het ministerie zorgen voor alternatieven, zo bevestigt
een woordvoerder van het ministerie. Om die reden gaat Verkeer en Waterstaat niet alleen met de NS onderhandelen, maar
ook met de regio’s Rotterdam en Den Haag. Desnoods zouden de trambedrijven HTM en RET bestuurders voor de Sprinters
kunnen leveren. De twee bedrijven nemen in juli 2006 hoogstwaarschijnlijk sowieso de dienst over met de komst van
RandstadRail op de twee trajecten.

De gemeente Den Haag heeft al laten weten dat ze wil praten over een oplossing. Ook de HTM is daartoe bereid. Het
ministerie wil geen voorkeur uitspreken voor de NS of de twee trambedrijven, maar heeft de NS wel laten weten dat het
budget beperkt is. […]

De verkeerswethouders van Rotterdam en Den Haag, Hulman en Bruins, noemen de opstelling van de NS een schande. In een
boze brief herinnert Hulman het ministerie aan de verplichting om tot de komst van RandstadRail treinen te laten
rijden.

De Haagse wethouder Bruins voelt zich ‘namens de reizigers belazerd’ door de NS, nu die zich niet aan eerdere beloftes
houdt.

Bruins wil NS aan afspraak houden

De NS laten weten graag reizigers te willen vervoeren, ‘maar niet tegen elke prijs’. Het bedrijf wijst erop dat er
tientallen banen op het spel staan als het ministerie niet ruimhartiger met geld over de brug komt.

Wethouder Bruins van Den Haag, binnen de regio verantwoordelijk voor vervoersbeleid, is des te bozer op de NS, omdat het
vorig jaar nog geen plannen had om eerder te stoppen met de Sprinters. De spoorwegen verzekerden toen dat ze graag tot
het begin van RandstadRail, in juli 2006, met treinen wilden blijven rijden.

Eerder stoppen is vooralsnog niet aan de orde, schreef regiodirecteur Van Tongeren van de NS op 26 september 2003 aan het
Stadsgewest Haaglanden. “Dit heeft alles te maken met het feit dat wij onze klanten niet in de kou willen laten staan,
nog los van de negatieve externe publiciteit en de imagoschade.

In de brief, in bezit van de Haagsche Courant, belooft de NS tijdig de regio te informeren als er plannen wijzigen.
Wethouder Bruins is daarom woedend om de gang van zaken. “Een tussentijdse opzegging van het contract was toen voor NS
niet aan de orde. Aan die afspraak wil ik NS graag houden.” Desondanks is Bruins bereid mee te werken aan een andere
oplossing, zoals het tijdelijk inzetten van HTM-personeel op de bok van de Sprinter.

Eerder beginnen met RandstadRail kan volgens hem niet. “De zaak versnellen om zo al in maart 2005 met lightrail te kunnen
rijden, is absoluut onmogelijk. Zo moeten de voertuigen voor RandstadRail nog besteld worden en wordt er nu gewerkt aan
de benodigde infrastructuur.”

Vervroegde inzet van HTM-personeel kan er wel voor zorgen dat de onduidelijke overgangssituatie van NS-Sprinter naar
HTM-tram in 2006 soepeler verloopt. NS-directeur Van Tongeren kondigde vorig jaar in de brief aan dat zodra de Sprinters
stoppen, de NS totaal hun handen aftrekken van de twee trajecten. “Alle verplichtingen, ook jegens de klanten moeten dan
vanuit de opdrachtgevers en exploitanten geregeld worden”, schreef hij in september.

Gisteren lieten de spoorwegen echter weten beter tot medio 2006 een rol willen spelen ‘maar wel tegen een acceptabele
vergoeding.’ Het ministerie moet overigens al voor 31 mei een keuze maken tussen NS en de HTM. Per 1 juni loopt het
huidige contract met de NS af.

Letterlijk bericht Haagsche Courant van 27 mei 2004

Reactie achterlaten