NS tevreden over bewakers in Sprinter

De NS is zeer tevreden over het inzetten van een particulier beveiligingsbedrijf op de
Stadslijn rond Zoetermeer. Dit bleek tijdens een onlangs gehouden evaluatie. Een maand nadat de
Nederlandse Spoorwegen de treinwachten inzetten, is het aantal problemen fors afgenomen.
Volgens de Nederlandse Spoorwegen voelen zowel de conducteurs als de reizigers zich een stuk
veiliger.

Bovendien zijn er een stuk minder vernielingen op de stations en in de sprinter.

Begin juli besloot de NS om het Zoetermeerse particuliere bewakingsbedrijf Capricorn in te
schakelen, omdat de lijn werd geteisterd door een reeks geweldadige incidenten. Tevens steeg
het vandalisme op de stations en in de Stadslijn.

’s Avonds

De particuliere controleurs hebben niet de bevoegdheid om reizigers aan te houden. Volgens
de NS moeten de extra controleurs vooral het onveilige gevoel in de trein wegnemen. Ze
patrouilleren vanaf zes uur ’s avonds.

Ondanks dat deze maatregel z’n vruchten afwerpt, heeft NS twijfels over de veiligheid in
de toekomst.

“We zijn ervan overtuigd dat extra bewaking een zeer positief effect heeft, desalniettemin
zijn we voorzichtig optimistisch. Het gaat hier om een verbetering op korte termijn. Bovendien
kan de vakantieperiode ook een rol spelen. Het is afwachten wat er de komende maanden gaat
gebeuren”, aldus een woordvoerdster van de NS.

Meer controleurs

Het project met Capricorn loopt tot eind augustus, daarna wil de NS naar ‘een structurele
aanpak’ toewerken. Inmiddels heeft ze besloten dat er in de toekomst meer controleurs op
de Zoetermeer Stadslijn zullen komen.

Tevens wil de NS overleggen met de gemeente Zoetermeer en de in Zoetermeer gevestigde
horeca-exploitanten om gezamenlijk de problematiek aan te pakken. Ook zal er intensievere
camera-controle komen op de stations en wordt de controle op het bezit van treinkaartjes
bij het instappen op Den Haag CS verscherpt.

De komende weken staan voor de NS in het teken van het inventariseren van problemen; op welke
stations is er de meeste overlast en wanneer vindt het plaats.

“We gaan bijvoorbeeld beoordelen of het nodig is om aanpassingen in de bouwconstructie op
probleem-stations aan te brengen en bekijken waar eventueel extra camera-beveiliging nodig
is”.

In principe is de NS niet van plan om dergelijke maatregelen ook elders in Nederland toe
te passen.

Reactie achterlaten