“Binnen jaar trams op Stadslijn”

Het Haagse vervoersbedrijf HTM heeft een plan
ontwikkeld waarin men voorstelt Duitse trams op de Zoetermeer Stadslijn te laten rijden. De
Nederlandse Spoorwegen staan welwillend tegenover dit plan.

HTM heeft een optie op maar liefst 50 trams uit Hannover. De Hannoverse trammaatschappij
Üstra heeft sinds het einde van de
Wereldtentoonstelling EXPO 2000 zo’n 75 trams over.
De bewuste
trams
zijn uit ’75-’77, en zijn dus ongeveer even oud als de Sprinter. HTM heeft al
ervaring met deze trams, want de maatschappij exploiteert sinds 8 januari voor de NS een kort
tramlijntje in Houten met hetzelfde
materieel.

De trams zouden de Sprinters al dit jaar moeten vervangen, dus al voor de komst van
RandstadRail. HTM ziet de trams op de Stadslijn als een
tijdelijke oplossing. De vijftig trams zijn niet alleen voor de Stadslijn bedoeld, maar
wellicht ook voor de Hofpleinlijn en het stadsverkeer in Den Haag. NS kan de vrijkomende
Sprinters goed gebruiken elders in het land.

Eigen mening

Eventueel nadeel van deze trams is de geringe maximum snelheid: 80 km/u tegenover 125 van de
Sprinter. Dit zal in de reistijd tussen Voorweg en Leidschendam-Voorburg zeker te merken zijn.
De lagere snelheid wordt echter gedeeltelijk goed gemaakt door de snellere acceleratie op de
korte afstanden.

Een andere complicerende factor is de spoorveiligheidsorganisatie Railned. Deze staat niet te
springen om gemengd verkeer van tram en trein. Treinen zullen namelijk nog steeds naar de
werkplaats te Leidschendam moeten rijden, en dat gebeurt over de Hofpleinlijn/Stadslijn.

Reactie achterlaten