Gratis openbaar vervoer moet in Zoetermeer een kans krijgen. Een overgrote meerderheid van de mensen die afgelopen week meededen aan de internetpeiling van de Haagsche Courant, was het met die stelling eens. Van de 297 deelnemers aan de peiling vulden er 240 ‘ja’ in (bijna 81 procent). Drieënvijftig maal werd voor ‘nee’ gekozen. Vier personen kozen voor ‘geen mening’.
Of de politiek oren heeft naar de mening van de meerderheid, valt nog te betwijfelen. Neem wethouder Haan (PvdA, verkeer en vervoer). Gratis openbaar vervoer is niet het eerste waaraan hij denkt bij zijn streven het autogebruik terug te dringen. Haan: “Gratis bestaat niet. De buschauffeur, tram- en treinbestuurder moeten worden betaald. Dus érgens leg je de rekening en dat zal bij de gemeente zijn.” Ook in experimenten met gratis openbaar vervoer, zoals tussen Den Haag en Leiden, ziet hij weinig. “We hebben wel iets dat in de buurt komt: een geslaagde proef van Connexxion met het Dalkaartje. Voor één euro in Zoetermeer in- en uitstappen waar je maar wil.”
Opmerkelijk is dat de lezers die hun stem hebben toegelicht, in meerderheid juist, net als Haan, tégen gratis vervoer zijn. J. Meijer vreest dat het uit de gemeentelijke belastingen betaald moet worden: “Ik weiger ergens voor te betalen waar ik geen gebruik van maak.” ‘Gratis bestaat niet”, stellen ook S. Ganeff en Peter Keijnemans. Zij wijzen erop dat onderzoek bij dit soort acties in België heeft uitgewezen dat er vooral fietsers gebruik van maken.
Steven Rijpstra is eveneens tegen, maar vindt wel dat er meer speciale tarieven moeten komen met een krappe beurs die op de bus zijn aangewezen.
Heb Uw discussie gelezen,natuurlijk kost het geld, maar openbaar vervoer vrij maken middels de algemene middelen biedt een oplossing voor de helse verkeersattacken welk wij dagelijks meemaken. Wat doet uw auto de hele dag als U op kantoor zit, of als U werkt op het gemeentehuis of elders, juist niets. Maar het maakte wel deel uit van de ochtend en avondspits waarin alle werkenden zich stortten. In Hasselt(Belgie) is men voor een paar jaar terug begonnen met te experimenteren met gratis vervoer voor ouderen en personen tussen de spitsuren. Het is een groot succes geworden en het is nu ingevoerd in vele steden in Belgie. Sterker, het breidt zich verder uit.
Door het enorme aanbod van bussen is het vervoer een stuk gemakkelijker en socialer geworden. Doordat het gratis is blijven veel prive voertuigen thuis staan en dit was nu net de bedoeling.De Auto is een ideaal vervoer middel maar met de streken die het kabinet nu voor ogen heeft zou men deze materie maar eens goed op de proef moeten stellen (info gratis te verkrijgen bij Gemeente Hasselt of bij het orgaan De Lijn welk de buslijnen exploiteert voor de Vlaamse Gemeenschap.) U zou nog verbaasd kunnen staan kijken van de resultaten.
Edoch geld kost het altijd, maar een gezamenlijke last is makkelijker te verteren dan wanneer enkelen het moeten doen. Alvast veel wijsheid toegewenst. Hidde Rijpstra