Opknapbeurt voor Sprinters niet voor Stadslijn

NS meldt op haar website het volgende over de
opknapbeurt van de Sprinter-drietjes (persbericht):

NS gaat 60 driedelige treinstellen van het type Sprinter, bedoeld voor reizen op korte
afstanden, grondig moderniseren. De treinen krijgen een volledig nieuw interieur met onder
andere ruimere zitplaatsen, een geavanceerd reisinformatiesysteem en meer ruimte voor
rolstoelen, fietsen en kinderwagens. Om het uit- en instappen sneller te laten verlopen,
worden extra deuren ingebouwd. Tevens worden de treinen aangepast aan de modernste
mogelijkheden op het gebied van energieverbruik en geluidsreductie.

De driedelige Sprinters (60 treinstellen, die elk bestaan uit 3 rijtuigen) werden in dienst
gesteld aan het einde van de jaren zeventig. Ze rijden momenteel op diverse stoptreintrajecten
in de Randstad. NS heeft besloten ze ingrijpend aan te passen aan de eisen van nu en de
toekomst, zodat ze nog 15 tot 20 jaar een rol kunnen blijven spelen in het snel en frequent
vervoeren van grote groepen reizigers over korte afstanden.

Bij dit soort vervoer hoort snel uit- en instappen. Om dat te bevorderen krijgt ieder
treinstel 2 extra deuren.

In het nieuwe interieur worden de tweezits banken vervangen door individuele stoelen. In de
tweede klas maakt het kunstleer plaats voor een stoffen bekleding en worden de stoelen verder
uit elkaar gezet om de reizigers meer beenruimte te geven. Op verzoek van de klanten wordt een
deel van de stoelen achter elkaar geplaatst in plaats van tegenover elkaar. De tussenwanden
in de trein worden van glas en in ieder rijtuig wordt één balkon vergroot om ruimte te bieden
aan rolstoelen, fietsen, kinderwagens en grote bagage, zonder dat daarbij het uit- en
instappen gehinderd wordt.

De informatievoorziening aan de reizigers wordt verbeterd door een geavanceerd
reisinformatiesysteem.

De elektrische installatie van de treinen wordt vervangen door moderne techniek. Hierdoor
worden de Sprinters sneller, stiller en 30% energiezuiniger.

De uitvoering van de werkzaamheden wordt Europees aanbesteed. De eerste gemoderniseerde
Sprinters zullen in 2003 gaan rijden.

Bericht toegevoegd op 25 februari 2001

Eigen opmerkingen

Er worden dus alleen Sprinter-drietjes opgeknapt, welke niet op de Stadslijn rijden. De
tweedelige -die wel in Zoetermeer dienstdoen- hebben namelijk al enkele jaren geleden hun
‘midlife’-oplapbeurt gehad. Ze zijn toen direct verbouwd tot Citypendel, met onder andere
grotere balkons.

De Sprinters-3 zijn in Zoetermeer uiteraard wel te bewonderen als stoptrein Den Haag – Gouda
Goverwelle. De bovengenoemde extra deuren zullen komen in het midden van de middenbak, welke nu
slechts deuren heeft aan de uiteinden.

Reactie achterlaten