ConneXXion pleit voor meer spitsbussen

Busbedrijf ConneXXion vindt dat aan de oostkant van Zoetermeer een nieuw transferium moet komen.
De maatschappij denkt aan een plek bij de Kruisweg, tussen de wijk Zoetermeer-Oosterheem en
Moerkapelle.

Het daar te bouwen transferium zou een ‘hoogwaardig overstappunt’ moeten zijn voor
automobilisten. De kunnen er hun auto neerzetten, en vervolgens per snelbus vier kanten uit:
naar Den Haag, Alphen aan den Rijn, Krimpen aan den IJssel en Gouda. Op die wegen moeten dan
dan wel zovel mogelijk vrije openbaar vervoerbanen komen om de files te kunnen passeren.

ConneXXion heeft dit plan vanmorgen ontvouwd tijdens een bijeenkomst in Zoetermeer. Directeur
Modderman overhandigde hierbij aan de Zuid-Hollandse provinciebestuurder Norder (PvdA, verkeer)
een boekje met diverse nieuwe snelbus-idee├źn. De maatschappij wil die bussen liefst al inzetten
in 2003.

Begin van dit jaar wordt vermoedelijk toch een vorm van ochtendspitsbelasting ingevoerd
(kilometerheffing). Die heffing gaat waarschijnlijk ook gelden vanaf Zoetermeer-Oost, richting
Den Haag. Vlak voor die plaats is het transferium gedacht.

Eigen opmerkingen

Diverse proefprojecten met
transferia
in Nederland zijn voorlopig geen succes.

ConneXXion heeft een transferium in gedachte bij de kruising Kruisweg / A12. Bij Kruisweg ligt
momenteel al een bushalte, waar diverse buslijnen aansluitingen op elkaar geven. Overige
suggestie’s van ConneXXion zijn:


  • Vrije busbanen op elke snelweg in de regio: A4, A12, A20 en A44. Het benodigde geld zou
    uit de opbrengsten van het spitsheffingssysteem moeten komen.
  • Bus 204 Zoetermeer – Rotterdam zal vaker gaan rijden. Bij Bleiswijk worden maatregelen
    genomen om beter door te stromen.
  • Nieuwe busverbindingen Zoetermeer – Krimpen a/d IJssel, Zoetermeer – Alphen en Bodegraven
    – Gouda – Zoetermeer – Den Haag.
  • Een snellere verbinding Zoetermeer – Leiden. Dit is wel lange termijn werk.

Reactie achterlaten