Er zijn alweer nieuwe RandstadRail-plannen. Hieronder staan verwijzingen naar recente artikelen.
Er onder staan samenvattingen, mijn verduidelijkingen of opmerkingen.
- Haagsche Courant van 28-03-2001: Tekort van 100 miljoen in begroting Randstadrail
- In de begroting van de Randstadrail is een gat opgedoken van ongeveer 100 miljoen gulden.
Oorzaak is de langdurige uitstel van het project: Er is in de plannen uitgegaan van het
prijspeil van 1997. Volgens het CBS moet er uitgegaan worden van een prijsstijging van circa
3% per jaar. - Haagsche Courant van 28-03-2001: Vaart maken met plannen Randstadrail
- Eind 2004 moet RandstadRail rijden, over het hele net van Loosduinen/Uithof/Madurodam tot
aan Zoetermeer en Rotterdam. Dit gaat zo’n slordige 1674 miljoen gulden kosten. - Haagsche Courant van 29-03-2001: Randstad Rail tot diep in de stad
- Nieuw aan dit RandstadRail-plan is dat de tramtreinen al in de eerste fase door gaan rijden
naar de Haagse eindpunten Loosduinen en Uithof. Een totaal nieuw aspect is dat er een derde
eindpunt wordt ingevoerd bij Madurodam. Treinen uit Zoetermeer en Rotterdam zullen met een groot
viaduct in de Rijnstraat (naast het Centraal station) terecht komen. Hierna zal via de route van
tram 7 genomen worden. Als ik dit juist interpreteer, zou dit dus betekenen dat er via het
Korte Voorhout, Kneuterdijk, Plein 1813, Javastraat, Scheveningse weg gereden wordt. Vanaf hier
moet er langs de Professor Teldersweg nieuw spoor worden aangelegd naar Madurodam. Een
eerder bericht meldde echter dat er gewoon over lijn 1/9 naar Madurodam gereden wordt. Op
drukke zomerdagen wordt er doorgereden naar Scheveningen.
Het traject naar Loosduinen (nu tram 3) wordt tussen Centrum en de Laan van Meedervoort verlegd
naar de tramtunnel en de Waldeck Pyrmontkade. Naar De Uithof (lijn 6) wordt de Schilderswijk
afgesneden door een nieuw tracé over de Apeldoornselaan.
In zowel Leidschenveen als Forepark komen stations. In Leidschenveen kan zolang de ZoRo-lijn
niet aangelegd is, overgestapt worden naar Rotterdam. In Forepark zullen alleen de Zoetermeerse
treinen stoppen.
Het artikel noemt tevens de hoge frequentie van ‘wel 8x per uur’. Dit is even vaak als nu de
Sprinter rijdt, en kan dus nauwelijks een vooruitgang zijn. In de wat oudere
RandstadRail-plannen werd bovendien hogere freqenties genoemd, tot 12 per uur. Hierop is dus
bezuinigd. - Haagsche Courant van 30-03-2001: NS-station Leidschenveen in 2004
- Het artikel haalt de te bouwen stations Ypenburg en Leidschenveen door elkaar.
Leidschenveen (aan de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn) wordt geopend in 2004, gelijk met
RandstadRail. Een tijdelijke halte Ypenburg aan de lijn Gouda – Den Haag wordt in 2003 geopend.
De definitieve halte, met overstap op tramlijn 19 Leidschendam – Delft, komt pas in 2006 of
2007. - Zoetermeerse Courant van 02-04-2001: RandstadRail maatje groter
- Zoetermeerse Courant (‘Dagblad Z’) geeft een veel optimistischer beeld van de nieuwe plannen.
Zo zullen er in de ochtendspits vanaf Centrum West 18 treinen per uur rijden. Dit is dus de
linksom en rechtsom bij elkaar.
Ook de lijn naar Oosterheem wordt meteen aangelegd. Er komen drie
nieuwe stations, één minder dan oorspronkelijk gepland. Binnenhage, Oosterheem en Achterhoef
worden wel direct geopend, Wildhoef pas later. Al in 2003 moeten er treinen naar de nieuwste
Zoetermeerse wijk rijden.
Bijzonder is dat Voorweg eindelijk tot dubbelstation verbouwd gaat worden. Dit plan leidt al
jaren een sluimerend leven. Reizigers uit Meerzicht en Buytenwegh kunnen dan overstappen op
Voorweg, waardoor zij richting Den Haag niet heel Zoetermeer door hoeven. - Zoetermeerse Courant van 03-04-2001: “Zoiets krijgen wij ook, hè?”
- Een verslag van een werkbezoek van Zoetermeerse en Haaglandse politici aan de sneltrams van
Amsterdam – Amstelveen en Utrecht – Nieuwegein – IJsselstein. De politici keken duidelijk hun
ogen uit.
Eigen mening
Het komt allemaal niet erg snugger over, als ik eerlijk ben. Vooral een opmerking als “de
Utrechtse sneltram is onlangs vernieuwd met ‘ronde lightrail-neuzen'”, kan me ergeren. Een
vernieuwd frontje maakt een tram nog niet een geweldige light-rail. Dat de sociale veiligheid
in de tram wel goed is, kan goed kloppen, midden op de dag in een speciaal afgehuurde
tram.
Verder geeft het artikel wel een goed beeld van de problemen die staan te wachten bij invoering
van RandstadRail. Bijvoorbeeld lagere perrons, met zware trams de weg oversteken en lagere
zit-capaciteit. - Zoetermeerse Courant van 04-04-2001: Zoetermeer voelt zich gepasseerd
- De commissie Stadswerken van Zoetermeer is teleurgesteld in de nieuwste RandstadRail-plannen.
Toch is men akkoord gegaan met de voorstellen.
Men is vooral gepikeerd dat men totaal geen inspraak had, bijvoorbeeld in de felbegeerde
ZoRo-lijn naar Rotterdam. Ook vraagt Stadswerken zich af of er wel genoeg geld over blijft om de
stations op te knappen. - Haagsche Courant van 04-04-2001: Geen hoge fly-over Voorburg-Noord
- Het oorspronkelijke plan om bij Laan van Nieuw Oost Indië een groot en hoog viaduct te bouwen
om bij tramhalte Ternoot te geraken, is vervallen. Het viaduct was nodig om de Zoetermeerse
sporen kruisingsloos te laten passeren met de sporen van/naar Leiden. Deze kruising komt nu
vóór Laan van NOI, ter hoogte van de Nieuwe Veenmolen, uit 1654. Doordat de Leidse sporen wat
hoger liggen, kan het hoogteverschil van de kruising beperkt blijven. De meerkosten zijn 20
miljoen, maar het voordeel is dat het twee jaar sneller gerealiseerd kan worden. De treinen uit
Zoetermeer en Rotterdam berijden dus voortaan sporen 1 en 2 van Laan van NOI, in plaats van 3
en 4. Het viaduct-tracé door de Prinses Beatrixlaan tot Ternoot blijft in de planning; het is
immers de noodzakelijke verbinding met het Haagse tramnet. - Zoetermeerse Courant van 04-04-2001: Zorgen om de Oosterheemlijn (alleen internet-editie)
- De Zoetermeerse Stadswerken is teleurgesteld in de late aanleg van de Oosterheem-lijn. Men
is bang dat het allemaal uitloopt. In eerste instantie worden maar drie stations geopend
(Binnenhage, Oosterheem en Achterhoef), later zal daar Wildhoef bijkomen. - Zoetermeerse Courant van 04-04-2001: Drie verbindingen met Den Haag, niet naar Rotterdam
- Het enige wat dit artikel toevoegd, is het nieuws dat de Oosterheemtak gekoppeld wordt aan
de lijn naar de Uithof. Verder een korte samenvatting van het RandstadRail-plan.