Supersnel met de trein in Parijs. Met de Hogensnelheidslijn (HSL) moet het vanaf 2007 mogelijk zijn. Het tracé van de flitstrein loopt net langs Oosterheem, De bouwerd zijn inmiddels bij Zoetermeer neergestreken voor de aanleg van de ‘bovenbouw’ van de HSL.
Wie een ritje maakt over de provinciale weg N209 vanaf Bleiswijk naar Zoetermeer, kan niet om het beeldbepalende viaduct voor de Hogensnelheidslijn (HSL) heen. De een noemt het horizonvervuiling, de ander vindt de komst van een snelle spoorverbinding met Amsterdam, Brussel en Parijs een aanwinst voor de regio.
In de B-driehoek en bij Zoetermeer wordt hard gewerkt aan de aankleding van het nog kale betonnen gevaarte. Niets wijst op een echte spoorlijn, maar langzaam maar zeker worden de eerste voorzieningen voor het treinverkeer zichtbaar.
In februari is het bouwconsortium Infraspeed, met daarin BAM, Siemens en Fluor, neergestreken in Zoetermeer om de zogeheten ‘bovenbouw’ van de HSL te verzorgen. De betonnen bak krijgt de komende maanden rails, bovenleidingen (masten en draden), geluidsschermen, een hek langs de baan en systemen voor beveiliging, stroom en communicatie.
De HSL zit wat stroomvoorziening betreft straks niet meer op 1500 Volt, maar wordt aangestuurd door 25 kiloVolt wisselspanning. Langs het spoor komen twee trafo-stations (Bleiswijk en Zevenbergschenhoek) en zeven onderstations (onder meer Zwijndrecht en Hoeksche Waard) te staan. “Als het dan nog fout gaat, dan kunnen we altijd nog stroom uit België halen”, zegt R. Panis van Infraspeed.
Zijn bedrijf voert het beheer over de bovenbouw. Dat betekent ook 25 jaar lang verantwoordelijkheid voor het onderhoud aan het spoor. Verder moet Infraspeed ruim 99 beschikbaarheid garanderen.
“We zijn hier vanaf half februari bezig”, zegt Panis op het twaalf meter hoge spoorviaduct, terwijl onder hem auto’s over de A12 rijden tussen Utrecht en Den Haag. De veelal Duitse medewerkers van Siemens hijsen masten voor de HSL-bovenleiding omhoog. In totaal komen langs het spoor tussen Hoogmade en de Belgische grens drieduizend roestvrijstalen exemplaren te staan met een tussenruimte van vijftig tot zeventig meter. “We doen vijftien tot vijventwintig masten per dag”, schat de Infraspeed-man. Aansluitend wordt het ballastloze spoor gebouwd en spoorstaven aangevoerd.
‘Bouwcircus’
Het reizende ‘bouwcircus’ langs de HSL is momenteel ook bezig in de Hoeksche Waard. Daar zijn spoorrails gelegd. “We gaan met dieseltreinen testen of de rails goed liggen. Daarna testen we de stroomvoorziening, signalering en communicatie. Dat doen we met behulp van een hogesnelheidstrein”, zegt Panis.
De HSL tussen de Belgische grens en Rotterdam Centraal moet volgend jaar april klaar zijn. Voor het tracé Rotterdam-Amsterdam, dat onder meer langs Zoetermeer loopt, hebben de bouwers een half jaar langer tijd. Eerder deze week bleek het karwei niet overal gelijk te lopen. Langs de spoorbaan in richting van Amsterdam werden masten omhoog gehesen, terwijl op het gedeelte naar Rotterdam de aannemer van de ‘onderbouw’ zijn laatste zaken aan het afwerken was.