Zoetermeer voor ZoRo via Oosterheem

Zoetermeer heeft haar voorkeur voor het Katwijkerlaantracé voor de Zoro-lijn laten vallen. Ze
gaat nu mee met de gemeenten Pijnacker en Rotterdam.

Gemeente Zoetermeer kiest nu voor een verbinding met Rotterdam via het zogenaamde
Landscheidingstracé. Dit in tegenstelling tot de eerdere voorkeur
voor het Katwijkerlaantracé, van station Delftsewallen via
Rokkeveen naar Pijnacker. Gemeenten Rotterdam en sinds enige tijd Pijnacker waren al langer voor
de Landscheidingsroute.

De vrijgehouden strook door Rokkeveen wordt echter nog niet vrijgegeven. Men houdt nu rekening
met een busbaan naar Pijnacker en Delft. Misschien wordt dit later een trambaan, in het kader
van de tangentale lijn 37.

Overigens staat de ZoRo-lijn laag in het prioriteitenlijstje. Het prestigeuze RandstadRail met
directe verbinding naar Haagse wijken gaat voor.

Bronnen: artikelen van 26 april 2001 en van 1 mei 2001 in
Dagblad Z (compleet bericht niet meer
online beschikbaar)

Bericht toegevoegd op 26 april 2001

Aanvulling 6 juni

Ook Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland zijn nu akkoord met de Landscheidings-variant.
Probleem is echter de strenge eisen van de HSL-organisatie, die zeker wil weten dat een naast
gelegen ZoRo geen schade veroorzaakt. De strook door Rokkeveen (zie boven) wordt inderdaad
vrijgehouden voor de lijn naar Kijkduin.

Bron: Artikel ‘Sneltram niet via Pijnacker’ in Dagblad Z van woensdag 4 juli (compleet bericht niet meer online
beschikbaar).

Reactie achterlaten