Busbedrijf ConneXXion heeft haar wensen met betrekking tot de nieuwe dienstregeling bekend
gemaakt. Deze dienstregeling gaat traditiegetrouw in rond mei (2001). Deze dienstregeling
duurt echter geen compleet jaar, maar slechts tot het eind van het kalenderjaar. Vanaf
01-01-2002 zal namelijk in heel Europa al het openbaar vervoer de nieuwe dienstregelingjaren
afstemmen op het kalenderjaar.
De wensen van ConneXXion worden voorgelegd aan het
Stadsgewest Haaglanden, welke de knoop
doorhakt, en eventueel bijdraagt aan de exploitatiekosten. Reizigers kunnen bij Haaglanden een
bezwaarschrift indienen.
ConneXXion stelt het volgende voor:
- Bus 42: Deze snelbus Den Haag Centraal – Forepark – Leidschenveen wordt via Centrum
West doorgetrokken naar station Driemanspolder. Zodoende ontstaat er een verbinding tussen
Leidschenveen en Zoetermeer. Met een overstap te Driemanspolder kunnen de Leidschenveners ook
richting Gouda/Utrecht reizen. Deze lijn moet in principe blijven rijden tot dat Leidschenveen
haar eigen (RandstadRail)station krijgt aan de Zoetermeer Stadslijn/Hofpleinlijn.
Dit voorstel werd vorig jaar ook al ingediend. Het wachten is echter nog steeds op de vertraagde
oplevering van de N469, de weg tussen Leidschenveen en Zoetermeer. - Bus 50: Deze snelbus Zoetermeer – Rijswijk zal voortaan geen spitsritten door
Meerzicht rijden. Ook het spitsdeel Rijswijk – Zichtenburg zal worden geschrapt. De ritten
vanaf Seghwaert blijven behouden. De inkorting en vereenvoudiging van deze lijn heeft te maken
met het op “Interliner-niveau” brengen van de snelheid en kwaliteit.
Ondanks dat de productnaam ‘Interliner’ wordt genoemd, bedoelt ConneXXion hiermee geen lijnen
met NS-tarieven. Het is slechts een aanduiding van een bepaald kwaliteitsniveau, alsdus
ConneXXion. - Bus 51/52: De bussen 51 Siemens – Zichtenburg en 52 Rokkeveen – Rijswijk worden
samengevoegd tot een lijn 52. De nieuwe 52 zal de route van 51 rijden (over de Zuidweg), echter
slechts tot aan Rijswijk; het gedeelte Rijswijk – Zichtenburg vervalt. - Bus 54/55: Bus 54 en 55 zullen worden samengevoegd tot één buslijn: 54. Bus 54/55
Zoetermeer – Holland Spoor zal niet meer tussen Seghwaert/Palenstein en Centrum West rijden.
Bus 50 vanuit/naar Seghwaert zal voortaan aansluiting geven op 54. Ook deze buslijn wordt op
“Interliner-niveau” gebracht. - Bus 70: Het oorspronkelijke plan om deze lijn Centrum West – Noordhove t.z.t te
verlengen naar Oosterheem, gaat niet door. Bus 70 blijft slechts Noordhove bedienen. - Bus 71/72: De huidige (overhaast ingevoerde) situatie dat stadslijnen 71/72 naar
Rokkeveen niet meer via Station Zoetermeer (Mandelabrug) rijden, wordt weer teruggedraaid. Om
toch binnen de krappe rijtijden te blijven, wordt de route wederom ‘gestrekt’. Beide bussen
zullen voortaan via de Geel-Groenlaan en de Europaweg rijden. - Bus 73: Deze bus Centrum West – Buytenwegh – Meerzicht – Centrum West wordt voor
het zoveelste keer gewijzigd. Het deel door Buytenwegh wordt geschrapt. Na Meerzicht gaat de
bus via station Driemanspolder de wijk Driemanspolder aandoen. De frequentie gaat buiten de
spits omlaag. - Bus 75: Deze nieuwe lijn gaat tussen Centrum West en Oosterheem rijden. Dit gebeurt
via de oude route van 20/21. De frequentie zal liggen tussen twee (ma-za overdag) en een keer
per uur (zo, ’s avonds). - Bus 121: Bus 121 (Zoetermeer – Delft) rijdt nu nog in het weekend en ’s avonds een
lusje door Pijnacker. Deze lus verdwijnt: de gestrekte route wordt voortaan altijd gereden.
Nogmaals, de genoemde wijzigingen zijn slechts plannen. Geen van de wijzigingen gaat door als
Haaglanden geen toestemming geeft.
Iedereen kan tot en met 30 oktober een schriftelijke reactie op de voorstellen 2001-2002
sturen naar het dagelijks bestuur van het Stadsgewest Haaglanden onder vermelding van ‘Voorstellen dienstregeling
2001-2002’. Stuur je reactie naar:
Ontwikkelbureau openbaar vervoer, antwoordnummer 1541, 2500 VC Den Haag.
In november/december 2000 stelt het dagelijks bestuur van Haaglanden de voorstellen voor de
dienstregeling 2001 – 2002 vast. Indieners van reacties ontvangen dan bericht op welke wijze
hun reacties worden betrokken bij de verdere uitwerking van de dienstregeling. De definitieve
dienstregeling 2001 – 2002 van het openbaar vervoer wordt in april 2001 vastgesteld.
De nieuwe dienstregeling gaat in mei van start.
Meer wijzigingen, die zich niet in Zoetermeer afspelen, vind je bij de
3B-OV-pagina.